Ik wil 2 led lampjes aansluiten op mijn 12v motoraccu. Hoe moet dat?

Het gaat om de 2 buitenste stripjes: http://www.24mx.nl/koplamp-v-face-led

Heb ik dan een weerstand nodig?
Ik wil er ook een aan en uitschakelaar tussen hebben.
Het zijn gewoon 2 draadjes, rood en zwart per kant.

Ik heb totaal geen verstand van elektra.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Het is mij uit de foto geheel duister wat de buitenste stripjes zijn. Maar:
Je moet per ledje inderdaad een weerstand in serie opnemen.
De spanning over een le is ca. 1,5V.
De weerstand moet dus 12V - 1,5V = 10,5V opnemen.
Stel, het ledje trekt 20mA stroom, dan moet elke weerstand
10,5V / 0,020A = 525 Ohm zijn.
Komt niet zo nauw, mag ook 470 Ohm of 560 Ohm zijn.
De precieze getallen moet je vragen waar je de ledjes koopt.
Belangrijk is: zwart aan de min, rood aan de plus.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Perfect antwoord (waarvoor plusje) al vermoed ik dat LED's die worden gebruikt als koplamp veel meer stroom trekken dan 20 mA. Het tienvoudige zou me niets verbazen en dan moet je even gaan opletten op het wattage en de hitte-afgifte van de gebruikte serieweerstand.