ik wil een zonne-energieoplader kopen met een capaciteit van 1.000 mAh hoe lang kan ik hiermee als de zon volop schijnt mijn HTC desire s opladen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als GSM verbruikt uw toestel +/- 150 mA zodat de laadstroom hoger is dan uw verbruik. Dus zo lang er zon schijnt kan u en ermee werken en zelfs bijladen.
Zelfs zonder zon en uw eigen batterijen mee te rekenen kan u theoretisch nog 1000mAh : 150 mA = 6,66 uren werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een zonne energie centrale met een capaciteit van 1000 mAh is geen goede omschrijving. Je praat over mAh zoals je praat over een de capaciteit van een auto accu. Een auto accu van 10Ah en een spanning van 12Volt bevat een hoeveelheid energie van 12Volt maal 10Ah = 120VAh. (Volt Ampère uur). Als je een apparaat (bijvoorbeeld een auto lamp) aansluit waarvan de voedingsspanning 12Volt is op een accu met een vermogen van 10Watt, dan kun je die 120VAh / 10Watt = 10 uur gebruiken.
Nu de zon. Als er licht valt op je zonnepaneel, staat er op de twee draadjes van je paneel een spanning van bijvoorbeeld 12V. Sluit je nu een lamp aan op je paneel, dan loopt er een stroom waarvan de grootte afhankelijk is van
• hoeveel licht er op je paneel valt
• de grootte van je zonnepaneel
• het rendement va je paneel
Stel nu dat die stroom 1 Ampère is. Het vermogen is dan 12 Volt maal 1 Ampère = 12 VA (VoltAmpère). Die stroom stop je in je accu. Als je dat 10 uur vol houdt, zit je accu van 10Ah vol (even los van rendementen enzo).
Nu je telefoon. Stel je sluit hem aan op een volle accu met een capaciteit van 1000 mAh en de spanning die je telefoon nodig heeft, is hetzelfde als de spanning die de accu heeft. Als die stroom 150 mA is, kun je inderdaad 6,6 uur je telefoon gebruiken (zonder zon). Maar veel belangrijker is hoeveel stroom de zonnepanelen weer in die accu stoppen. Als die zonnepanelen 50 mA leveren bij volle zon, duurt het als de accu leeg is, 20 uur om die accu weer vol te krijgen. En hoeveel stroom je zonnepaneel levert, heb je niet vermeld. Je zou moeten vragen naar het vermogen van het paneel (spanning maal stroom) van dat paneel.
Mijn zonnepaneel op het dak heeft een vermogen van 2300 Wp (Watt piek). Dat is als de zon volop schijnt. Er gaat dan 2300 Watt/230Volt = 10 Ampère in het net. Als ik dat een hele dag volhou (10 uur) in de volle zon, heeft mijn paneel aan energie 2300 Watt maal 10 uur = 23000 Wh geleverd (=23 kWh).