Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Werkt stekkerdoos met overspanningsbeveiliging ook als ie uitgeschakeld is?

Ik heb zo'n stekkerdoos met overspannings-/indirecte blikseminslagbeveiliging maar schakel hem meestal uit als ik het huis verlaat omdat anders 10 apparaten op stand-by blijven staan. Werkt die beveiliging ook als het apparaat is uitgeschakeld en het powerlampje dus uit is? Ik ken iemand die schade heeft opgelopen toen er bij het aanleggen van glasvezelkabel in zijn buurt een 230 Volt stroomtoevoerkabel werd beschadigd, waarbij bij hem 400 Volt op zijn op het stopcontact aangesloten apparatuur kwam te staan en hij daardoor behoorlijke schade heeft opgelopen. Zou zo'n stekkerdoos deze overspanning ook hebben geweerd? En zo ja, ook als het apparaat uitgeschakeld zou zijn geweest maar wel de stekker ervan in het stopcontact zit?

Dank voor je antwoord!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
896

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee. Dit soort stekkerdozen geven een vals gevoel van veiligheid. Ze doen niet wat de fabrikant belooft. Tegen blikseminslag geven ze al helemaal geen beveiliging, maar dat is logisch met die miljoenen volts. Toch wekken ze die indruk. Maar ook bij lagere overspanningen doen de meeste stekkerdozen niets. Er is geen keurmerk en er worden geen eisen gesteld aan dit soort stekkerdozen. Eigenlijk is het verstandiger je centen in je zak te houden. Als er overspanning staat op het net door een fout van je energieleverancier dan moet deze de schade vergoeden.
(Lees meer...)
escape
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding