Als ik een verlengsnoer onder spanning zet kost dit dan geld ?

Stel ik heb een verlengsnoer van 300 meter en ik steek de stekker in het stopkontakt dan staat er 300 meter snoer onder stroom dan trek ik de stekker uit het stopkontakt zonder dat ik een apparaat heb laten draaien registreerd mijn elektrameter dit ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K

Het beste antwoord

Theoretisch kost dit geld. Daar zijn drie redenen voor:

1.
Zo'n lang snoer werkt als een (uitermate inefficiënte) condensator. Die laad je op. Dat kost een minimale hoeveelheid elektrische energie.

2.
Zo'n lang snoer werkt ook als een (enorm hoge) (Ohmse) weerstand. Daardoor zal er continu een uiterst gering stroompje lopen.

3.
Zo'n lang snoer heeft een (heel geringe) zelfinductie. Ook daardoor zal er continu een uiterst gering stroompje lopen.

Deze drie effecten zijn alledrie zo enorm klein, dat je ze niet zult terugzien op je elektriciteitsrekening. Het concrete antwoord op je vraag is dus: nee, dat kost je (in de praktijk) geen geld.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het in feite niet zo dat je de leiding die in de muur loopt alleen maar verlengt, en er geen verandering plaatsvindt?
Of verbruiken de leidingen in de muur ook een geringe hoeveelheid stroom?
Cryofiel
12 jaar geleden
Inderdaad, ook de leidingen in je muur verbruiken een geringe hoeveelheid elektriciteit. En wel om dezelfde drie redenen die ik in mijn antwoord noemde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grappige is dat het inductieve deel en het capacitieve deel een tegengesteld effect hebben, door de fasedraaiing van + en - 90 graden zal dus punt 1 en punt 3 in jouw betoog elkaar gedeeltelijk opheffen. Zo bespaar je dan toch nog een onmeetbaar klein theoretisch bedragje! Dat je meter er niet op draait komt doordat de kWh-meter stromen onder een bepaald minimum expres niet registreert. Een klein magneetje houdt de schijf met het streepje op de positie voor het venster van de meter zolang de stroom niet sterk genoeg is om de schijf uit het zwakke magneetveld "los" te trekken.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik ga snel een sterkere magneet voor mijn elektriciteitsmeter hangen! ;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat een magneet een draaiende metalen schijf afremt, weet iedereen die heeft opgelet bij natuurkunde. Dat de elektriciteitsmeter zodanig is gemaakt dat de meter precies met het streepje voor het venster stopt, weten alleen de kenners. Daar moet echter meer aan de hand zijn dan alleen een magneetje in de buurt van de schijf. De schijf zal zelf ook een stukje magnetisch materiaal moeten bevatten. Alleen een magneetje in de buurt van de schijf hangen is namelijk niet voldoende: dat magneetje remt de schijf wel, maar die remming werkt alleen als de schijf al draait, dus je kunt op die manier geen drempelwaarde inbouwen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Toen ik alle groepen uitschakelde, stond mijn elektriciteitsmeter gewoon stil. Ligt het misschien aan de soort elektriciteitsmeter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het op 2 punten toch niet helemaal met je eens.
1) Een condensator kun je alleen opladen met gelijkspanning, dus niet met wisselspanning uit het stroomnet. 2) Van Ohmse weerstand kan alleen sprake zijn als het een gesloten stroomkring betreft. Dat is hier niet het geval. Zo doorredenerende zou je zelfs kunnen zeggen dat bv een gloeilamp bij gebruik van een zeer lang snoer minder stroom verbruikt, doordat de Ohmse weerstand van het snoer een rol speelt in het verlagen van de stroomsterkte. De lamp zal dan ook iets zwakker branden dan normaal.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zal een toelichting geven - mijn antwoord is inderdaad vrij beknopt hierover. 1.
Als je de stekker precies tijdens een nuldoorgang in het stopcontact steekt, en hem er precies bij het volgende spanningsmaximum uithaalt, heb je de condensator (het snoer) opgeladen. 2.
Ik doelde op de weerstand van de isolatie. Die weerstand is hoog, maar niet oneindig. Er zal dus een miniem stroompje door de isolatie heen gaan lopen van de ene ader naar de andere ader. De grootte van dat stroompje is bij benadering evenredig met de lengte van het snoer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, oke. Maar nu ben je zuiver theoretisch bezig, die waarden zijn waarschijnlijk zo laag dat ze niet eens meetbaar zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt. Vandaar dat ik mijn antwoord begon met het woord 'theoretisch', en dat ik in mijn laatste alinea aangaf dat de effecten alledrie zo klein zijn, dat je er in de praktijk niets van merkt.

Andere antwoorden (4)

Nee want er wordt niks verbruikt als je niks in de verlengkabel stopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, zolang de stroomkring niet gesloten is wordt er geen electriciteit verbruikt. De stroomkring sluit je door bv een lamp of een apparaat op het verlengsnoer aan te sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, misschien alleen als er nog een klein lampje op de verlengsnoer zit.
Maar verder is het alleen maar een verlenging van de toch al vele meters die er in je muren zit. De meters vanuit de meterkast naar de contactdozen in de muren.

Technisch gezien is de spanning er wel, maar er loopt geen stroom. En de meter meet juist het verbruikte stroom (als een wattage). Dus U(spanning) x I (stroom) = W (att) x h (uur). Dus kWh.
Dus is de stroom nul, bij geen aangesloten en aangezet apparaat, dan is de kWh nul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker kost dat wel geld
Of je het echt terug gaat zien is een 2de....

Als je wil kan ik je het ook allemaal wel laten zien aan de hand van formules maar lig nu in bed en ben daar te lam voor maar als je het echt wil weten laat ff weten;)