Wie kan mij duidelijk maken hoe radiosignalen en draadloos verkeer werkt?

Als ik probeer me een voorstelling te maken van alle signalen die door de lucht gaan, lukt me dat niet.
Raakt de lucht niet overvol? Storen al die frequenties elkaar niet? Hoe komt elk berichtje precies op de goede plek aan. Is verdere uitbreiding onbeperkt mogelijk?
Met telegraafkabels en telefoonsnoeren vind ik het al een hele prestatie, maar zonder draadjes wordt het helemaal onbegrijpelijk en schiet mijn voorstellingsvermogen te kort.
Maar het bestaat en het werkt!
Is er ergens een uitleg te vinden (film of tekst) die niet al te technisch is, maar wel begrijpelijk voor een leek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Je moet het eigenlijk zien als licht. Elke kleur heeft zijn eigen frequentie. Als je naar elektromagnetische frequenties kijk die lager zijn, dan kun je die niet zien, maar wel opvangen met een antenne.
Zoals je kunt zien op het plaatje is er een ruime frekwentieband ter beschikking. Helaas is niet elk stuk geschikt voor elke toepassing. Bij hoge frekwenties 'draagt' het signaal niet ver, en als je nog hoger komt, dan heb je - net zoals bij licht - zichtkontakt nodig. (Denk aan een satellietschotel)
Er is schaarste in veel banden. Zodanig, dat de overheid stukken frekwentieband voor miljarden kan veilen (UMTS).
Die schaartste merk je ook op andere gebieden: Op de FM-band passen niet meer zenders dan je nu kunt horen en bij Digitenne krijg je maar zo weinig zenders omdat ze niet meer ruimte hebben. Ja, soms storen die zender elkaar. In de auto merk je dat er te veel FM-zenders zijn, ze storen elkaar. Soms heb je thuis op je kabelTV last van Digitenne-zenders. En het wordt alsmaar voller en voller....
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Alle soorten zenders hebben een eigen frequentie.Radio golven gaan met 300.000.000 meters per seconde.Als je op radio frequentie , ik noem maar wat 100MHZ zit is dat 100 miljoen golven per seconde.Deel je die 300.ooo.ooo meter per seconde door 10o.ooo.ooo (100MHZ) zit je op een radio golf van 3 meter.Alle verschillende apparaten hebben een eigen freqentie van zelfs golflengtes veel kleiner dan een meter.Zodoende raken die signalen niet gauw in de war simpel gezegd. Ter verduidelijking, frequentie is het aantal radio golfjes in een seconde in de afstand die een signaal in een seconde aflegt.Maar het wordt wel erg vol nu en worden op een vernuftige manier ook de golven van vorm veranderd zodat er nog meer soorten zenders bij kunnen komen.Vroeger had je mooie echt golvende radiogolven nu kunnen het golven in blokjes zijn.De zg blok golf. Of zelfs combinaties van zaagtand golven Hier zijn digitale uitzendingen mee mogelijk.