wat is het verschil tussen een robot en een machine/apparaat?

ik moet een verslag schrijven op school over de stelling of robots alleen handig zijn in de industrie en niet in ons dagelijks leven.
ik vind het een beetje vaag wat ik moet zien als 'dagelijks leven' dus vroeg me af of een koffiezet apparaat of een naaimachiene niet ook tot de robots horen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (3)

Een robot kan ZELFSTANDIG taken uitvoeren na het te zijn aangezet. Dat kunnen fabricagerobots zijn in bijv. een autofabriek maar ook zoiets als je in SciFi-films ziet. Het woord robot komt uit het Roemeens en betekent zoiets als "herhaling".

Een machine is een hulpmiddel voor de mens die ook door de mens voortdurend moet worden betsuurd. Een naaimachine doet heel weinig als er niet iemand achterzit op de stof er doorheen te halen etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima uitleg! Ik vraag me alleen wel af of een koelkast dan een robot of een machine is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een dilemma: "koelrobot"? Maar diwijls spreken we alleen van robots als er bewegende delen aanzitten (arm, hydraulische poten etc). Een koelkast doet weinig meer dan alleen staan; dan zou je een tafel ook een robot kunnen noemen en dat is gewoon meubilair!
Een robot is een programmeerbare machine, die meerdere verschillende taken uit kan voeren. Hierin verschilt het van een gewone machine, die is geprogrammeerd voor één taak. In de praktijk betekent het dat een robot voor verschillende toepassingen kan worden ingezet, waar een normale machine slechts een (deels variabele) taak kan uitvoeren. Een robot kan soms zelfs van grijper wisselen, om verschillende taken uit te kunnen voeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst een beetje etymologie.
ROBOT: [kunstmens] {na 1950} < tsjechisch robot [slaaf], van robota [gedwongen arbeid], oudkerkslavisch rabota [slavernij], russisch rabota [arbeid]. Het woord kwam internationaal in omloop door R.U.R. van Karel Čapek (1920), een roman waarin gevoelloze kunstmatige mensen een rol spelen.
MACHINE: [toestel] {1693} < frans machine < latijn machina [(belegerings)werktuig, toneelmachine] < grieks mèchanè [kunstvaardigheid, middel, werktuig], van mèchos [middel (vooral middel tegen)].

Zowel een robot als een machine verricht arbeid.
In de industrie maakt men een onderscheid tussen een machine en robot als zijnde dat een robot gelijktijdig de 3 coordinaten x,y en z kan bewegen terwijl een machine sequentiele (na een volgende) bewegingen doet zijnde bv eerst x, dan y en tenslotte de z beweging.