ik zou graag de bolling van een vliegtuigvleugel willen berekenen. hoe kan ik dat het beste doen? en wat heb ik daar allemaal voor nodig?

We willen onze vliegtuigvleugel opbollen voor de luchtstroom. Alleen nu wil ik weten hoever die opgebold moet worden. Zijn daar formules voor? En welke gegevens heb je daar nog meer voor nodig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

De vorm van een geschikt vleugelprofiel hangt om te beginnen zeer af van het doel.
Is de vleugel voor een zwever, een gemakkelijk vliegend motormodel of misschien wel voor een snel model-stunvliegtuig.
Verder is er geen kant-en-klare formule voor vliegtuigvleugels te vinden.

Er is wel een formule voor de liftkracht (L) die een vleugel oplevert (Google lepelt dat zo op)
zie afbeelding

waarin:
• r (rho) is de dichtheid van lucht (in kg/m3 ; 1,23 kg/m3 op zeeniveau, 0,35 kg/m3 op 10 km hoogte);
• v is de luchtsnelheid (in m/s) ten opzichte van het opgelifte deel;
• A is het oppervlak (in m2) van het opgelifte deel;
• CL is de liftcoëfficiënt (dimensieloos) t.o.v (aanstroomhoek).

Een onderdeel van deze formule is het liftcoëfficiënt. Laat dit nou net verband houden met jouw vraag: het hoort namelijk bij een vleugelprofiel.
Een bepaald vleugelprofiel heeft een bepaald liftcoëfficiënt.
Het liftcoëfficiënt is in de praktijk niet goed te berekenen, omdat een vleugel op elk punt een ander doorsneebeeld vertoont. Daarom wordt deze waarde doorgaans bepaald in de windtunnel. Dus eerst de vleugel maken, en dan in de tunnel meten. En dan steeds aanpassen natuurlijk, tot een eventueel gewenste waarde bereikt wordt.
Omdat dit waarschijnlijk geen bruikbare optie is, kun je misschien uitwijken naar een (gratis) simulatie-programma dat het liftcoëfficiënt ophoest als je de gegevens van een bepaald profiel invoert. Kijk eens naar FoilSim(II).