Welke lens is het meest geschikt voor portretfotografie?

Ik heb een Nikon D5100.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1.4K

Het beste antwoord

Voor portretten gelden al meer dan een eeuw de regels dat je niet te dicht op je onderwerp moet kruipen, dat er geen vervorming moet zijn en dat ie NIET te scherp tekent. Er werden vroeger speciale portret lenzen gemaakt, die in het centrum mooi schrp waren, en naar de rand behoorlijk terug liepen.
Dat is nu geen mode meer, maar te scherp zal je door de meeste modellen niet in dank afgenomen worden.
Meestal wordt aangeraden voor een goed portret (met jouw camera/cropfactor) een 50 of 60 mm prime (vastbrandpunt) met grote lichtsterkte (2,8 of nog meer) als je die bij grote lensopening gebruikt, kun je scherpstellen op de ogen van je model, waarbij dan vaak het haar al wat vervaagt. Ik heb zelf uit m nanaloge tijd een 1,8 50 mm Nikkor, die voldoet prima, maar op jouw camera niet met AF te gebruiken, er is wel een Nikkor AF-S 1,8 50 mm, niet te duur, die het op jouw camera doet.
http://www.kamera-express.nl/product/12175150/nikon-af-s-50mm-f-1-8g-/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké heel erg bedankt!

Andere antwoorden (3)

Ik ga niet meteen een merk en type aanbevelen, maar kan je wel mijn criteria geven:
-- een fotomodel vindt het niet fijn wanneer de fotograaf tijdens een sessie erg dicht bij staat. Dus neem een lens van tenminste 80mm of 100mm, dan kun je op een meter of drie afstand gaan staan
-- korte scherptediepte is bij portretten ook fijn, da's nog een reden om geen korte lens ( < 50mm) te nemen
-- portretten moeten ragscherp zijn, dus neem de scherpte en duurste die je kan betalen. Liever een vlijmscherpe zonder zoom dan een minder scherpe met zoom.

Maar goed, da's mijn mening.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vroeger in de tijd van de filmrolletjes was dé portretlens , een 90 mm lens. De redenen kun je lezen in het antwoord van de vorige beantwoorder van jouw vraag. Als je daar nu de correctie factor analoog/ digitaal op los laat , zou je nu kunnen volstaan met een kortere brandpunt afstand. Pakweg 70 mm. Natuurlijk moet de lens ragscherp fotograferen. Dat verwacht je immers van elke lens. Maar ik neem aan dat je niet alleen portretten schiet. Kijk dus ook naar andere toepassingen bij de keuze van de lens. En dat is natuurlijk mijn mening
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor het model, vooral onervaren modellen is het fijner als je met een 50mm objectief fotografeert. Omdat dat dit objectief zonder vertekening fotografeert, waardoor het gezicht van het model niet uit proportie raakt.

Onthoud wel dat de D5100 een cropfactor van 1,5 heeft dus dan zal je iets rond de 33mm moeten kopen,..