Ik woon in oud huis met oude elektrische leidingen en wil een verliesschakelaar installeren,maar heb geen nul fase kan dan ene plaatsen?

Toegevoegd na 1 minuut:
een verliesschakelaar plaatsen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een verliesschakelaar wordt in Nederland een aardlekschakelaar genoemd. Je hebt wel een nul-fase, maar waarschijnlijk geen aarde. Je kunt een aardpin installeren door een metalen staaf een paar meter de grond in te slaan. Vroeger werd daar ook de waterleiding voor gebruikt. Nu mag dat niet meer. De hele stoppenkast en waarschijnlijk ook de rest van je elektrische installatie is verouderd. Als je geen aarde hebt, kun je ook nog katoenen isolatie hebben. Die is dan inmiddels vergaan en onveilig. Ik denk dat je de hele installatie zult moeten vervangen. Met een aardlekschakelaar wordt het wel iets veiliger, maar onvoldoende.