Toen ergens in het voorjaar 2007 de elektrische sigaret begon door te komen, schortte er nog heel veel aan de apparatuur, de levensduur, het gebruiksgemak, de prijzen waren exhorbitant (tot wel 300 euro voor een simpel penmodel) en technisch moeste er nog ene paar belangrijke vernieuwingen komen.

Inmiddels beschikken we over vee betere batterijen met een langere levensduur, de vullingen zijn in veel gevallen vervangen door vloeistoffen die je in reservoirs doet, de automatische schakelaars zijn vervangen door de - veel betere - drukknopjes, de vloeistoffen koeken minder aan, en de belangrijkste wijziging : de atomizers zijn eigenlijk 'wegwerp' geworden.

Inmiddels weten we dat hoe goed een atomizer hij ook heeft, uiteindelijk is het een draadje glasvezellont omwikkeld met dun weerstandsdraad. En dat zal in gebruik corroderen en uiteindelijk breken. Ook koekt de vloeistof er op aan. Hoe dan ook, afhankelijk van het gebruik, gaat een atomizer niet veel langer dan een wek (!) tot een maand of twee, drie mee - en vaak rookt hij al eerder niet prettig meer. Tijd voor een nieuwe.

Handelaren zijn hier op ingsprongen met elektrische sigaretten die geleverd worden zonder absurde garanties , maar met uitsluitend een "doa"- garantie, en prijzen die het vervangen van atomizers (soms wekelijks) en batterijen (gemiddeld drie- tot zesmaandelijks rendabel maken, of in elk geval stukken goedkoper dan "analoog" roken. Ook zien we verschillende versies op de markt komen waarbij je zelf je atomizers kunt bouwen, maar dat moet 'je ding' zijn. (Ik zou niet anders meer willen).

Nog een belangrijke ontwikkeling wellicht is dat elektrische sigaretten er niet meer uit zien als sigaretten. Wat ook niet hoeft natuurlijk ; uiteindelijk is het geen roken, maar dampen, en schept een nepsigaret maar verwarring. Met de nieuwste generaties e-sigaretten heb ik nooit meer problemen in openbare gelegenheden, waar ik dat met de oude nog wel eens had.

Goede instappers zijn op dit moment de zogenaamde "ego-"-modellen, waarbij je kunt kiezen uit verschillende atomizers om met dezelfde batterij uit te kunnen zoeken wat je bevalt.

Helaas zijn de vaste gebruikers inmiddels zo goed en vaak volledig en probleemloos over op de e-sigaret, dat de fora, die in 2008-2009 een ware hausse beleefden, wat zijn doodgebloed. Achter alle fora zitten echter nog steeds mensen die nieuwe vragen bijhouden, dus ook daar kun je altijd met je vragen terecht. En daar zitten ook de echte technische jongens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En nu ben ik helemaal vergeten iets te zeggen over het gebruiksgemak : dat is vergeleken met de eerste sigaretten op het oog wat verminderd, maar in de praktijk -na het opdoen van wat routine - vergemakkelijkt. Vroeger was het een kwestie van batterij opladen, atomizer er op schroeven, ampul er op, roken, en na een paar dagen merken dat-ie zwaar trekt, beginnen met schoonmaken, druppelen en ander geklooi, en uiteindelijk teleurgesteld binnen een dag of tien honderd euro in de ton gooien. Nu is het een kwestie van batterij(en) opladen, cartomizer (atomizer n vuling in één) atomizer er op schroeven, vulling naar keus (voorgevuld of door jezelf gevuld) er op, en bij minder worden eenvoudig een nieuwe goedkope atomizer er op zetten. Bij een zefbouwer zoals de Bulli incidenteel zelf een nieuwe atomizer wikkelen. Het minder gebruiksvriendelijke zit hem dus in het zef moeten bijvullen van de vullingen of tankjes, wat vooral in een rijdende auto nog wel eens lastig kan zijn ;) Kwestie van goed voorbereid op pad gaan. De verschillen zijn dus klein, maar de rookproductie, levensduur en rookbeleving zijn zo sterk verbeterd, dat je met plezier je eigen dingetjes voorbereid. Het is meer dat de frustratie veel minder is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En smaakt dat nu ook echt naar roken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Smaakt thee naar koffie ? Nee, maar je hebt het wel in zoveel verschillende smaken dat je er best iets tussen zult vinden dat je lekker vindt en koffie kan vervangen. Zo moet je e-roken ook zien ; het is leren theedrinken voor koffieleuten.
niko
11 jaar geleden
dank je voor alle info.

Andere antwoorden (1)

Qua gebruiksgemak best wel oké: je laadt de batterij op doet een nicotinecapsule erop en gaan. Je kan die dingen ook in het restaurant gebruiken en je kan hem gewoon los in je broekzak steken. Is ook goedkoper aangezien je alleen nicotine binnenkrijgt als je er aan lurkt. Een gewone sigaret brandt eigenlijk altijd een derde van de tijd voor niks:

http://dx.com/p/quit-smoking-rechargeable-electronic-cigarettes-with-10-refills-131399

http://dx.com/p/electronic-cigarette-refills-cartridges-high-nicotine-20-piece-pack-53735

Levertijd ongeveer 2 weken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nicotinecapsule ??? Dat is een term die ik in ruim 5 jaar rondlopen in de e-rookwereld werkelijk nog niet één keer heb gehoord......
Bovendien is nitcotine geen noodzaak ; ik damp al twee jaar zonder nicotine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou ja, navulcartridges dan.