Hoe komt het dat je soms bij oude cassette-opnames een ''dubbel'' geluid hoort?

Ik weet niet precies hoe ik de vraag moet stellen, maar ik probeer het uit te leggen: Bij sommige cassette-opnames hoor je (nog voor het nummer begint) de eerste 1 a 2 seconden van het nummer heel zachtjes klinken. Pas daarna begint het liedje te spelen. Waardoor wordt dat veroorzaakt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Audio
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doorslag. Een cassette is een magneetband. Als deze een tijd opgerold ligt kan het magnetisch veld doorslaan naar de windingen die er tegen aan liggen (dus ook het stuk wat eerder wordt afgespeeld).
Amadea
9 jaar geleden
Ik dacht altijd dat je dan het eind van de achterzijde hoorde, misschien als gevolg van dunner worden van het bandje - slijtage door gebruik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Was even zoeken maar een stuk gevonden (wel in het Engels) hierover.
Formeel term is Print-Through
http://www.sweetwater.com/insync/print-through/
Bij reel tape (bandrecorders) bewarden we de tape "Tails out" zodat de 'echo' er na kwam (minder hinderlijk).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Amadea: de magnetische laag zit maar aan 1 zijde van de tape. Als je de cassette omdraait dan speel je de andere helft van de breedte van de tape af. In de breedte van de tape worden eigenlijk 4 sporen opgenomen: links en rechts van kant A in de ene richting naast links en rechts van kant B in de andere richting. Als je de "achterzijde" zou horen dan zou het geluid ook achteruit moeten klinken en dat doet het dus niet. Verder wordt tape niet noemenswaardig dunner, de ruimte die je tussen de spoeltjes achter het venstertje ziet wordt nooit groter....

Het beste antwoord

Het z.g. doordrukeffect wordt veroorzaakt doordat de magnetische informatie van een geluid op de volgende laag van de opgerolde tape kopieert. Je zult zien dat het geluid ook precies 1 hele omwenteling van één van beide spoeltjes voorkomt.
Vooral bij dunne tape (C 90 of C 120 cassette) zal een hard intro op een stilte die er één winding voor lag makkelijk doordrukken als de tape langere tijd stilgelegen heeft. Regelmatig de tapes van begin kant A naar begin kant B kan het enigszins voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
escape
9 jaar geleden
Jawel! Perfect antwoord. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
idem +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie.