Kan iemand mij vertellen wat ik precies moet kopen om een autoradio fatsoenlijk geluid te geven? (zie uitleg)

Ik wil graag voor mijn vriend zijn verjaardag een nieuwe autoradio in zijn auto bouwen.

Gelukkig kan ik dat zelf, maar dat is ook het enige wat ik kan, ik heb namelijk geen verstand van wattage en dat soort dingen.

De boxen die in de auto zitten, zijn waardeloos, en 2 zijn er kapot, dus daar moeten ook nieuwe in. Ook dat kan ik zelf.

Maar om een beetje fatsoenlijk geluid eruit te krijgen, wat voor boxen moet ik er dan inzetten?

Ik zie bij de boxen dingen staan als:
- RMS Wattage: 50 Watt
- Maximaal vermogen: 150 Watt
- Impedantie: 4 Ohm
- Frequentiecurve: 70 - 20000 Hz
- Efficiency: 89 dB

En bij de radio staat dan bijvoorbeeld:
4 x 40 watt

Wat betekend dit?

Het inbouwen is dus geen probleem voor mij, maar wat ik wel moet weten is wat ik moet kopen, en waar ik op moet letten.

Alvast bedankt allemaal.

11 jaar geleden
in: Audio
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4 x 40 watt betekend 4 speaker uitgangen van elk 40 watt.

Het beste antwoord

Waar je op moet letten is welke functies de radio biedt. Als je een Ipod erop wilt aansluiten is het wel handig dat dat kan. Wil je een telefoon ermee verbinden, dan moet er bluetooth op zitten.

Dan het wattage. Maak je daar niet al te druk om, een speaker krijg je niet kapot zolang je het geluid niet extreem laat vervormen. Doe je dat wel, dan krijg je een speaker van 100 watt ook met een 10 watt radio kapot.

Waar je echt op moet letten is dat de nieuwe speakers in de bestaande gaten passen. En niet alleen qua diameter, maar ook de diepte moet passen. Ga luisteren en neem wat binnen je budget past. Besteedt ongeveer de helft van je budget aan luidsprekers. Luidsprekers van 25 euro op een radio van 300 is zonde en andersom ook.

Het beste geluid krijg je met een losse eindversterker en een subwoofer. Als je kiest voor een subwoofer, neem dan een versterker die 3 of 5 uitgangen heeft, zodat je alle speakers op 1 versterker kunt aansluiten. Een actieve subwoofer, dus met ingebouwde versterker is ook een goede optie.

Een aparte subwoofer zal het geluid aanmerkelijk verbeteren. Een losse eindversterker ook.

Als laatste, gebruik goede luidsprekerkabels. De standaard meegeleverde touwtjes zijn meestal troep.

Het is wel handig om te bedenken hoe lang er nog met de auto gereden wordt. Ik zou niet teveel geld aan audio uitgeven als de auto over een jaar wordt ingeruild, want de kans dat alles in een volgende auto past is klein.
paulus811
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de autoradio 40 watt per kanaal is dan is een speaker van 50 watt rms prima. Waar je op moet letten bij de inbouw van de speakers is de grootte van de speakers. Past deze in de opening zowel qua diameter alsook qua diepte. Verder moet je kijken of er aparte tweeters (hoge tonenspeakers) in de auto ingebouwd zitten. Als die er zitten heb je aan een dubbelconusspeaker voldoende. Zitten die er niet zou ik een twee-weg systeem kiezen.
Het allerbelangrijkste van het hele systeem is de polariteit van de speakers. Zijn er 1 of 2 speakers die verkeerd om aangesloten zitten krijg je echt bagger geluid (stereobeeld verstoord en minder bas).
Verder zegt een frequentiecurve en efficiency niet zoveel over de kwaliteit van een autospeaker. Het merk echter wel. Ik heb bijvoorbeeld heel goede ervaringen met pioneer.
Bij het inbouwen moet je ook goed letten dat er niks achter de dpeaker zit wat kan rammelen. En verder de speaker ook goed vast monteren.