Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand mij vertellen wat ik precies moet kopen om een autoradio fatsoenlijk geluid te geven? (zie uitleg)

Ik wil graag voor mijn vriend zijn verjaardag een nieuwe autoradio in zijn auto bouwen.

Gelukkig kan ik dat zelf, maar dat is ook het enige wat ik kan, ik heb namelijk geen verstand van wattage en dat soort dingen.

De boxen die in de auto zitten, zijn waardeloos, en 2 zijn er kapot, dus daar moeten ook nieuwe in. Ook dat kan ik zelf.

Maar om een beetje fatsoenlijk geluid eruit te krijgen, wat voor boxen moet ik er dan inzetten?

Ik zie bij de boxen dingen staan als:
- RMS Wattage: 50 Watt
- Maximaal vermogen: 150 Watt
- Impedantie: 4 Ohm
- Frequentiecurve: 70 - 20000 Hz
- Efficiency: 89 dB

En bij de radio staat dan bijvoorbeeld:
4 x 40 watt

Wat betekend dit?

Het inbouwen is dus geen probleem voor mij, maar wat ik wel moet weten is wat ik moet kopen, en waar ik op moet letten.

Alvast bedankt allemaal.

11 jaar geleden
in: Audio
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4 x 40 watt betekend 4 speaker uitgangen van elk 40 watt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Waar je op moet letten is welke functies de radio biedt. Als je een Ipod erop wilt aansluiten is het wel handig dat dat kan. Wil je een telefoon ermee verbinden, dan moet er bluetooth op zitten.

Dan het wattage. Maak je daar niet al te druk om, een speaker krijg je niet kapot zolang je het geluid niet extreem laat vervormen. Doe je dat wel, dan krijg je een speaker van 100 watt ook met een 10 watt radio kapot.

Waar je echt op moet letten is dat de nieuwe speakers in de bestaande gaten passen. En niet alleen qua diameter, maar ook de diepte moet passen. Ga luisteren en neem wat binnen je budget past. Besteedt ongeveer de helft van je budget aan luidsprekers. Luidsprekers van 25 euro op een radio van 300 is zonde en andersom ook.