Hoe kan het dat je met een hdmi kabel veel beter beeld hent als met een kleur kabel

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Audio
bamibal
12 jaar geleden
Wat is een kleur kabel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gok een scart-kabel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik gok dat ie rood,wit en dan dus eigenlijk geel bedoelt. Composiet-video. Misschien bedoelt ie component met rood/groen/blauwe kleuren.

Antwoorden (3)

Met een HDMI-kabel wordt de beeldinformatie digitaal doorgegeven aan beeldschermen die een hogere resolutie kunnen hebben dan de 625 beeldlijnen van een ouderwetse analoge TV.
Het analoge composiet-video dat via een standaard SCART-kabel wordt doorgegeven heeft dus minder kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het analoge gedeelte maar een deel van het verhaal is, in principe zou men ook een analoog systeem kunnen maken dat HDMI in allerlei opzichten zou kunnen verslaan, zolang je maar genoeg bandbreedte beschikbaar stelt, oftewel een hoop connectoren/pinnen.
Ik neem voor het gemak aan dat je composiet bedoelt, de gele tulpstekker van de bekende rood/wit(geluid) /geel(video) combinatie.

Ten eerste heeft de gele kabel maar een connectie om zijn signaal over te sturen (twee als je de , terwijl een HDMI-kabel wel 19 pinnetjes heeft. Daarvan zijn niet alle data maar je snapt dat je daar al meer mee kan dan met een pin. Daarnaast is het een digitale kabel die geen last heeft van ruis en kleurverlies, dus als het bronsignaal goed is komt het ook altijd goed aan, of er moet echt iets mis zijn met je kabel.

Als je kijkt naar component of VGA zie je dat een analoog signaal hdmi bijna kan evenaren, deze kabels hebben dan echter meerdere pinnetjes of connectoren.

Toegevoegd na 48 seconden:
-(twee als je de
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft te maken met de vernieuwde technologie en de soort connectors/kabels die ze er bij verzonnen hebben.
Zou word de kleurenkabel (scart of bv composiet) maar een beeld kwaliteit gebruikt van 720 x 576i waarbij ook nog verschillende informatie door de zelfde kabel gaat, (beeld en h/v sync signalen)
De nieuwste en beste video kwaliteit standaart is voor consumenten 1920 x1080 Dit signaal word ook nog een digitaal ingepakt, waardoor het zonder overspraak al het beeld perfect kan transporteren (Vergelijkbaar met lp/cd muziek)
Zie ook de bron