is een macbook duur in vergelijking met andere laptops?

puur naar de prijs/kwaliteit kijkend.

Toegevoegd na 5 minuten:
het is toch ook zo dat een mac na ongeveer 3 jaar meer waard is dan een andere laptop, of is dat verbeelding?

Toegevoegd na 3 uur:
het gaat mij nu _vooral_ om mijn studie, ik ga volgend jaar een studie doen waarbij een laptop verplicht is en waarschijnlijk wordt dat dan ook meteen mijn werk pc, dus dan alleen voor het gamen een desk top, meer hoeft ie niet te kunnen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Kwaliteit is niet echt te quantificeren. Maar het is zo dat deen mac voor bepaalde zaken beter is dan een windowsboek, bv.

Omdat de Mac het productieprocess goed bewaakt, en alle odnerdelen erin goed op elkaar afgestemt zijn, gok ik dat de extra kosten die je maakt (Een macbook is immers wel duidelijk duurder dan een andere variant) het wel waard zijn. Dus ik denk: Nee, een mcb is niet duurder in vergelijking. Hij kost wel meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hardware is duurder. Maar er hoeft een virusscanner of andere malwarescanner op. Dat scheelt jaarlijkse kosten, en vooral: stabiliteit en veiligheid. Maar voor de Mac zijn er veel minder spellen beschikbaar. Als je niet om spellen geeft, kan de Mac een zegen zijn.

Toegevoegd na 41 seconden:
hoeft een = hoeft Geen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een macbook zal prima voldoen als je hem gebruikt voor internet, mail, foto's en video ed .

Maar bedenk dan wel dat je dat ook met een goedkopere windows pc/laptop kan.

Een laptop is geen gaming apparaat of het nu om een mac of windows gaat.
Je koopt dan bij windows heel wat overkill voor minder dan je voor de mac betaald.

Het is inderdaad waar dat een Mac wat prijs vaster is maar
ik zie dat niet als voordeel.
Dat komt omdat ze prijs en aanbod precies op peil houden.
Windows pc's zijn gewoon goedkoper en kan je dus ook tweedhands goedkoper krijgen omdat er veel aanbod is.

De mac is kunstmatige hoog omdat er weinig aanbod is.

Dus kortom ik vind de mac te duur voor wat ie kan
en te wienig flexibel.
Daarbij komt nog eens dat het moeilijker is om randapperatuur te vinden die mac goed aan kan
dus daar ben je ook duurder uit.
alweer een kwestie van aanbod

Ik vindt het echt niet erg om een drivertje te installeren
dat zogenaamde voordeel vind ik een flauwekul argument.

OK 1 ding geen last van virussen
maar tegenwoordig heeft microsoft zelf een gratis virus scanner voor legale versie windows. Dat probleem is er eigenlijk ook al niet meer.
Wie niet dom op het internet surft hoeft dat ook nauwelijks te vrezen.

ik heb zelf een Mac als vergelijk voor een prikkie gekocht om het eens uit te proberen
wel een g4 maar dat valt net onder g5 en intel en ik ga er niet meer geld aan besteden om nog een intel uit te proberen (tenzij Apple me wil betalen met een snelle macbook om deze commentaren niet te schrijven :)

Maar mijn oordeel valt tot nu toe altijd uit in het voordeel van windows.
capthavoc
14 jaar geleden
Ik heb mijn MacBook nu een jaar en betaalde er 1100 euro voor. Inclusief BTW en iWorks (Apple's versie van Office). Nu, na een jaar dagelijks gebruik, doe ie het nog even snel, heb ik 0,0 hoeven uitgeven aan bescherming tegen allerlei enge dingen (virus, wormen, trojans, enz).
Ik vind dus dat - ondanks dat ie 2x zoveel kost bij aanschaf - de prijs-kwaliteit-prestatie verhouding zeer goed is.
Ik ben geen gamer, dat schijnt een Appeltje niet zo goed te kunnen. Voor de rest is het een a b s o l u t e aanrader.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan het me niet veroorloven, om een windows PC te kopen.

Je hebt er een halve of hele techneut bij nodig of een handig neefje die op een erfenis uit is. Anders kun je het wel schudden en moet je hele dure hulp inschakelen OF uren en dagen zitten puzzelen met onderwerpen die je geen mallemoer interesseren.

De Mac is heus veel goedkoper! Niet in aanschaf, maar zeker in gebruik. Geen verborgen kosten, lage afschrijving (!), en als je je puzzel-uren tegen een minimum uurloon meerekent, dan is het simpel.....

De compatibiliteits problemen met Office docs zijn ook wel ongeveer over. Gewoon MS Office of Open Office (gratis) erop zetten en klaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie de mac als een mercedes, de waarde van het product mac/apple gaat nooit snel omlaag als je nu een macbook zou kopen voor 1100 euro is ie over 3 jaar nog steeds 900 euro waard, met een gewoon x86 laptop gaat dat heel anders omdat er ook meer van gemaakt worden, trouwens je kan wel spellen spelen op een mac door middel van een virtuele windows te installeren ;-) dmv VMware.

Wat mac een mac maakt is duurzaamheid, design en fully buffered memory in tegen stelling van een gewone x86 laptop. (Fully buffered haalt het maximale snelheid uit de memory modules).