Zijn de vonken, die soms uit het stopcontact komen, gevaarlijk?

Wanneer ik een stekker in het stopcontact steek,springen er soms vonken uit. Hoe kan dit? En is het gevaarlijk als ze je hand raken of voel je dan niks?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
71.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Héél goeie vraag +1 Heb ik ook bij bijvoorbeeld mijn laptop.

Het beste antwoord

Ze zijn niet gevarlijk & komt heel veel voor. Je zal er niets van voelen. De massa van dit soort vonkjes is dusdaniig laag dat de energie in de vonk niet genoeg is om jou te branden.

Je krijgt het op het moment dat je apparatuur in het stopcontact prikt die [ev tijdelijk] veel stroom verbruiken. Te denken valt aan de stekker van een laptop met trafo. De trafo hefet een paar miliseconden lang een boel stroomnodig om 'op spanning' te komen. De extreem hoge stroom (Ttot meer dan 16ampere soms!) kan dan vonken, omdat je de stekker niet gelijkmatig met beide polen in verbinding hebt; Dat vonkt.

Als de blijft vonken als eea er in zit moet je een electricien bellen. Dat is WEL een probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, dit is niet gevaarlijk. En of je iets voelt kun je alleen verifieren door te voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor ongevaarlijk, er is altijd een klein vonkje, altijd... Maar als dat dan ietsje groter is, dan wil dat niets zeggen... Het raakt je hand niet eens, omdat er geen aantrekking tot die hand is... Er is geen kracht die de vonk naar de hand trekt... Die vonk is een stroomboog, waarbij de lucht geïnoniseerd wordt, het is in feite een mini-bliksem met ozon productie en donder erbij... Maar allemaal op zeer kleine schaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vonken ontstaan omdat de elektronen van de stroom tegen deeltjes in de stekkeruiteinden botsen voor de stroom soepel gaat lopen. Die deeltjes verbranden. Vergelijk het maar met opspatttend spul en gegier van de banden als een auto snel optrekt. Als de auto eenmaal rijdt is het er niet meer.
Gevaarlijk is het bij onze huiskamerspanning niet. Die weinige verbrandende deeltjes zijn weliswaar loeiend heet maar hebben zo weinig massa dat ze al uitgedoofd zijn voor je het ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een goede uitleg. Dank je +
Wat heet gevaarlijk?
Men noemt dit onderbrekingsvonken. Die kunnen soms gevaarlijk zijn, m.a.w. schade aanrichten

De sterkte van de vonk is lineair afhankelijk van het geschakelde vermogen. Ze zouden bijv. zeer brandbare gassen kunnen ontsteken.
Sommige batterijladers geven aan in welke volgorde je apparaat en lader met elkaar en met het stopkontakt moet verbinden. Dat is omdat er schade kan ontstaan, die de fabrikant wil uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus toch gevaarlijker dan ik dacht..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er bij jou in huis benzine dampen of nylon jurken in de borrt zijn, dan ja, best uitkijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PS vonken bestaan bij een stekkerdoos alleen bij het uittrekken van de stekker: onderbrekingsvonken.
Deze hogo stroom zorgt er overigens wel voor dat de aansluitpennen van de stekker beschadigen. Met name bij de grootverbruikers zoals laptop-voedingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In vele gevallen komt dit doordat er een draad niet helemaal meer vast zit in het stopcontact in de muur . Door de jaren verliest de aanspanbeugel in het stopcontact wat spankracht , waardoor de draad los komt . Om de 5 jaar eens het stopcontact openen en de vijsjes terug aandraaien geeft de oplossing hiervoor. Je zult zien dat de vonkjes er niet meer zullen zijn.