kan ik een 2 channel amp gebruiken voor een subwoofer? en zal het even goed werken als een mono amp?

kan ik een 2 channel amp gebruiken voor een subwoofer? en zal het even goed werken als een mono amp? er van uitgaande dat ze b.v allebei 1x 1200w (4ohm) leveren

Toegevoegd na 31 minuten:
een voorbeeld van versterker: Pioneer PRS-D220

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Audio
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2 of 1 ohm dat slaat echt nergens op de gemiddelde speaker is 8 ohm meeste versterkers in de thuis audio markt kunnen maar tot 8 ohm belast worden sommige tot 4 in de pro audio is 4 ohm normaal en sommige 2 ohm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Deaal, wat OfficialPradero zegt is niet helemaal onzin. Als je speakers minder weerstand hebben kunnen ze met een lager vermogen meer geluid produceren. Ik deel echter wel met u de mening dat het niet helemaal nodig is om speakers van dat soort kwaliteit te kopen (heb er ooit wel eens een gezien zonder behuizing die werkte op 2 Ohm maar die was wel een kleine 1500 euro 0.0)

Het beste antwoord

Ja je kan middels de dual channel amp gewoon een enkele subwoofer aansturen. Let op dat je de subwoofer dan wel gebridged aansluit. Dat houdt in dat je de min (-) van kanaal 1 gebruikt en de plus (+) van kanaal twee. De plus (+) van kanaal 1 en de min (-) van kanaal twee worden nu niet gebruikt.

Om het misschien iets interessanter voor je te maken,
Je zou kunnen zeggen dat je twee subwoofers koopt en ze op de bovenstaande manier aansluit. Als je ze dan op de bovenstaande manier parallel (dus je houd nog steeds de plus (+) van kanaal 1 en de min (-) van kanaal twee vrij !) aansluit krijg je een lagere weerstand waardoor je subwoofers meer geluid produceren.

Aangezien je een amp. gaat gebruiken voor een auto wil ik je even op de volgende zaken wijzen,
- Heel veel mensen bouwen een subwoofer in hun auto zonder rekening te houden met het feit dat ze nog steeds een kleine accu hebben (12 Volt, 35 Ampère). Dat betekend dat als je eens muziek gaat luisteren en daarna je motor wilt starten je een probleem hebt omdat je accu gewoon weg leeg is. Mijn advies, Koop een accu van Varta met minimaal 45 of 50 Ampere.

- Elke nieuwe versterker (dus ook deze) heeft een ingebouwd relais, deze wordt bekrachtigd middels de Remote wire. Het doel van deze functie is dat je versterker (Amp.) alleen aanstaat als je auto in het contact staat (eerste klik van je slot), anders zou de amp. je accu met een dag of twee leeg trekken. Zorg ervoor dat je radio deze functie heeft. Vaak is het zo dat als er een tullip aansluiting (rood-wit) voor de subwoofer op zit er ook een remote wire is. Er staat in je handleiding van je radio welke kabel je moet hebben. Als je deze mogelijkheid niet heb moet je het contact los halen en per kabel kijken wanneer er 12V loopt als je de auto in zn contact zet.

- als je radio geen tullip aansluiting heb moet je een converter hebben die van je speakerkabel naar tullip gaat. Mijn ervaring leert dat alleen amerikaanse merken zo'n converter meegeven als je hun duurste model koopt.
Deze converters kun je overal wel vinden;)

- Heel veel mensen gooien maar een versterker en sub in hun auto zonder een condensator er tussen. Alleen vindt je accu dit een heel stuk minder leuk. En condensator is eigenlijk een soort accu die je kunt opladen maar er voor gemaakt is om in zeer korte tijd te ontladen. Bij een versterker wordt er nooit een vast vermogen getrokken. Het verbruik gaat met pieken en dalen.

Greetzz, en succes met het inbouwen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor deze informatie :). veel hiervan wist ik al, maar die accu is een goeie tip! thx