Waarom gaat tl buis telkens kapot?

Ik heb een badkamerspiegel met verlichting van 2 tl buizen. In 3 maanden tijd zijn 4 nieuwe Philips tl buizen kapot gegaan. De buizen zijn steeds aan een kant zwart. Wat kan er aan de hand zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kunnen de buizen niet tegen vocht.

Antwoorden (3)

Vaak is de starter een oorzaak, het is aan te raden om die tegelijk met de buis te vervangen.
De starter kan af en toe de stroom door de gloeidraden aan de uiteinden van de buis inschakelen. Het metaal van de gloeidraad slaat dan neer aan de binnenkant van de buis.
Let op het juiste type starter, er zijn starters voor twee buizen en starters voor een enkele buis. (Double of Single)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is ook mogelijk dat de balasten hun beste tijd gehad hebben.
Dan heb je ook de ene doorgebrande lamp na de andere.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
TL-lampen op zich, kunnen niet zo goed tegen vocht.
Voor gebruik in vochtige ruimtes (en buiten) zijn speciale waterdichte kappen te verkrijgen.