ik heb een weestand nodig van 10 ohm en 14,4 Watt weet iemand een goede weerstand combinatie ?

Hallo ik heb een weestand nodig van 10 ohm en 14,4 watt deze bestaat helaas niet maar ik heb gezien dat je weerstanden in serie kan plaatsen ik zou liefst zo weinig mogelijk weerstanden gebruiken maar het moet wel precies zijn ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Kun je geen regelbare weerstand gebruiken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die bestaat best. 14,4 Watt betekent MINSTENS 14,4 Watt. Koop er een die 20 Watt aankan en je zit safe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel erg bedankt maar ik zoek echt een weerstandencombinatie want een regelbare weerstand is niet precies en er bestaat geen weerstand van 10 ohm en 14,4 watt en ja je kan er een van 20 watt gebruiken maar dat is niet goed voor wat ik het nodig heb

Het beste antwoord

Geen weerstanden in serie maar parallel.
2 weerstanden van 20 Ohm parallel resulteert in 10 Ohm met een verdubbeling in wattage.

vb.
2 weerstanden parallel
20 Ohm / 10 Watt -> 10 Ohm 20 Watt
30 Ohm / 10 Watt -> 15 Ohm 20 Watt

Je zou dus op zoek kunnen gaan naar een 20 Ohm weerstand van 7,2 Watt.
Als je meerdere weerstanden parallel zet dan kom je er wel.

Formule:
1/RV = 1/R1+ 1/R2 (...+ 1/R3)