Wat is het gemiddelde vermogen van een fietsdynamo? Graag heb ik het antwoord in Watt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (3)

Het vermogen ligt niet in de dynamo maar in degene die de fiets bedient die de dynamo aandrijft.

6,0 tot 7,0 Watt/kg professioneel wielrenner
5,0 tot 6,0 Watt/kg amateur wielrenner
4,5 tot 5,0 Watt/kg gemiddeld amateur wielrenner
4,0 tot 4,5 Watt/kg degelijke wielertoerist
3,0 tot 4,0 Watt/kg gemiddelde man van 30 jaar
2,5 Watt/kg gemiddelde vrouw van 30 jaar
mannen boven 30 jaar: -1% per jaar boven de 30
vrouwen boven 30 jaar: - 0,8 % per jaar boven de 30
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een normale fietsdynamo kan ongeveer 0,5 ampère wisselstroom leveren bij een klemspanning van 6 volt, dit komt overeen met een elektrisch vermogen van ongeveer 3 watt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi LittleLuna,

Neocram heeft het goede antwoord.
niet alleen het vermogen van de fietser telt, maar ook de hoeveelheid ijzer in de dynamo.

op een gegeven moment vermeerderd het vermogen niet meer, hoe hard je ook trapt. het ijzer bepaald de magnetische flux zodat de lamp bij snel fietsen niet doorbrand. doe je er een (te) klein lampje in, of gaat een van de twee lampjes kapot, dan brand de andere snel door omdat er te veel vermogen wordt opgewekt.

dit kan je zelf nameten. sluit ALLEEN een multimeter aan, verder NIETS. geef een zwieper aan het wiel.
je meet een veel hogere spanning dan 6V. kan wel 40V~
zijn

belast je de dynamo, dan loopt hij niet alleen zwaarder, maar je meet ook een lagere spanning, die al heel snel zo rond de 6V~ schommelt.

bij 500 mA zal de spanning nog 6V~ zijn, belast je nóg meer, dan daalt de spanning, en neemt de stroom nauwelijks toe. hij zal dan ook niet zwaarder gaan lopen.

wil je meer vermogen, dan moet je meer dynamo's op je fiets plaatsen.

wisselstroom dynamo's kan je niet zondermeer parallel schakelen, dus moet je (enkelzijdig) gelijkrichten of via een trafo met middenaftakking werken.
kortom, dat wordt een leuke uitdaging voor de ware hobbyist.

veel fietsplezier.
groeten, Dré