Hoe komt het dat mijn navigatie stem alles weet?

Hoe komt het dat de stem van mijn navigatie in de auto alle plaatsen, wegen etc. weet? Is dit stuk voor stuk allemaal ingesproken door die man?

Toegevoegd na 34 minuten:
Hij noemt echt steden en dorpjes hoor. In Frankrijk zelfs met een frans accent, de naam van de steden dan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nope niet altijd, bij tom tom zijn het gewoon echte ingesproken woorden, het zal liggen aan het navigatiesysteem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De mijne is Giel Beelen, ik heb er ook Darth Vader op ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ernie is nog steeds het leukst.
Cryofiel
11 jaar geleden
John Cleese is ook wel aardig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom vraag je dat hier, als je navigatie stem alles weet? hehe...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn Garmin Nuvi (ik dacht 1370t) spreekt ook de naam van de bestemming uit. Dus: " Over 300meter uw bestemming bij Pietje van Puffelen bereikt"
Deze naam is nooit vooraf ingesproken maar hij kan het toch uitspreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij kent alle Europese grammatica.

Antwoorden (7)

Je navigatiestem heeft 20 losse woorden ingesproken

over
meter
links
snelweg
rechtsaf
sla

en zo nog een paar met combinaties maakt de software een zin, die dus ook altijd gefabriceerd klinkt en nooit lekker vloeiend loopt (nooit opgevallen?).

Toegevoegd na 3 minuten:
Het zijn er 59

Toegevoegd na 4 minuten:
Een navigatiestem die wegen en namen uitspreekt ken ik niet. Zou je het merk/typenr kunnen geven.

Toegevoegd na 7 minuten:
En deze techniek kan je natuurlijk ook in een GPS bouwen:
http://translate.google.nl/#de/nl/berlijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+je: Bestemming bereikt;-)
(het zullen er wel ietsje meer zijn dan 20, maar het idee is duidelijk)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2ndLeft.ogg - 'Take the second left'
2ndRight.ogg - 'Take the second right'
3rdLeft.ogg - 'Take the third left'
3rdRight.ogg - 'Take the third right'
50.ogg - '50'
80.ogg - '80'
100.ogg - '100'
200.ogg - '200'
300.ogg - '300'
400.ogg - '400'
500.ogg - '500'
600.ogg - '600'
700.ogg - '700'
800.ogg - '800'
After.ogg - 'After'
AhExit.ogg - 'Exit ahead'
AhExitLeft.ogg - 'ahead, Exit left'
AhExitRight.ogg - 'ahead, Exit right'
AhFerry.ogg - 'Ferry ahead'
AhKeepLeft.ogg - 'Ahead, keep left'
AhKeepRight.ogg - 'Ahead, keep right'
AhLeftTurn.ogg - 'Left turn ahead'
AhRightTurn.ogg - 'Right turn ahead'
AhUTurn.ogg - 'U-turn ahead'
Arrive.ogg - 'You have reached your destination'
BearLeft.ogg - 'Bear left'
BearRight.ogg - 'Bear right'
Charge.ogg - 'Congestion charge'
Depart.ogg - 'Depart' (only heard when you tap Test when selecting a voice)
KeepLeft.ogg - 'Keep left'
KeepRight.ogg - 'Keep right'
LnLeft.ogg - 'Stay in the left lane'
LnRight.ogg - 'Stay in the right lane'
Meters.ogg - 'Metres'
MwEnter.ogg - 'Take the motorway'
MwExit.ogg - 'Leave the motorway'
MwExitLeft.ogg - 'Leave the motorway at the exit on the left'
MwExitRight.ogg - 'Leave the motorway at the exit on the right'
RbBack.ogg - 'Go around the roundabout'
RbCross.ogg - 'Cross the roundabout'
RbExit1.ogg - 'First exit'
RbExit2.ogg - 'Second exit'
RbExit3.ogg - 'Third exit'
RbExit4.ogg - 'Fourth exit'
RbExit5.ogg - 'Fifth exit'
RbExit6.ogg - 'Sixth exit'
RbLeft.ogg - 'Go left on the roundabout'
RbRight.ogg - 'Go right on the roundabout'
RoadEnd.ogg - 'At the end of the road'
SharpLeft.ogg - 'Sharp left'
SharpRight.ogg - 'Sharp right'
Straight.ogg - 'Go straight on'
TakeFerry.ogg - 'Take the ferry'
Then.ogg - 'Then'
TryUTurn.ogg - 'Turn around when possible'
TurnLeft.ogg - 'Turn left'
TurnRight.ogg - 'Turn Right'
UTurn.ogg - 'Make a U-turn'
Yards.ogg - 'Yards'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin: nee, dat is onzin. Dat doet geen enkel navigatiesysteem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou technisch makkelijk moeten kunnen, ben het nog niet tegengekomen, maar dat is altijd een instinker in techniek. Heb hier vaak zat mensen zien beweren dat iets niet bestaat, antwoord later kijk een hier eens...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tom tom spreekt/noemt wel de wegnaam!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De oudere niet, ik heb er een.
Powergen
11 jaar geleden
Onze garmin kent niet het woordje snelweg :S
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat zegt hij dan? Autobahn?
Cryofiel
11 jaar geleden
@stippel, het is geen onzin. Ik heb mij laten leiden door zo'n systeem. Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn tomtom zegt plaatsnamen en straten ed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is eerder gewoon een kwestie van oud dan van goed, mijn navigatie spreekt in het geheel geen namen uit, geeft alleen aanwijzingen. Zo werkten alle navigatiesystemen, blijkbaar is dat nu veranderd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kan de teksten ook zelf inspreken.
het zijn .wav bestandjes die je zelf kunt aanpassen.
de software koppelt die stukjes tot zinnen.
zoals gezegd, die klinken niet echt vloeiend, maar who cares!?
zelf ingesproken teksten klinken veel leuker, je kan ze ook van internet downloaden, zoals Haagsche Harrie, erg leuk.
Dat heet: text to speech conversion.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dat kan zelfs windows tegenwoordig :)
Dat moet dan via een spraaksynthesizer zijn.
Dus die man heeft niet alles ingesproken nee. Maar hij spreekt het echt allemaal uit.
Al die stadsnamen en straatnamen staan wel in je navigatie in text format.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan de basis van jouw navigatiesysteem ligt een digitale kaart met daarin alle wegen als segmenten (opgeknipt in kleine stukjes die 'weten' dat ze bij elkaar horen en welke snelheid er geldt). Op het moment dat jij intypt waar je naar toe wil, berekent het navigatiesysteem met al die wegsegmentjes de handigste weg naar jouw doel.

Je navigatiesysteem noemt nooit plaatsnamen of wegnamen.

De stem spreekt een aantal standaard woorden en zinsdelen in, die via een handig computerprogramma aan elkaar geplakt worden tot de aanwijzingen die passen bij de weg die het systeem uitgerekend heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
wegnamen niet, maar soms word er wel genoemd: ga de snelweg op, de A12.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb een basis tomtom (de goedkoopste ) en die noemt alle namen van de wegen bij naam hard op!(als je zelf de namen kent heeft de stem wel eens de verkeerde klemtoon maar dat komt dus dat het een computer stem is, maar hij zegt het wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wel een nieuwe dan, want ik heb een duurder ouder model en die doet dat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://discussions.tomtom.com/t5/Map-installation/Computer-voice-fails-on-place-name-pronunciation/td-p/10735 Er wordt zelfs al flink geklaagd over de uitspraak van namen en wegen
Dat zou ondoenlijk zijn en bovendien te veel van het geheugen vergen van het navigatiesysteem.

Het is een computerstem. De klanken zijn ooit vastgelegd. Met software wordt tekst (bijv. de naam van een straat) omgezet naar een verstaanbaar iets. Dit soort computerstemmen hebben ze ook bij NS voor het omroepen van standaardberichten bij bijv. een vertraging.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie het al voor me: We gaan dit jaar Zuid-Holland doen, 100.000 straten en 3172 steden en dorpen heb je de tijd? We denken in 2015 Nederland klaar te hebben.
Cryofiel
11 jaar geleden
Bij de NS is het nog wel te doen. Alle stationsnamen zijn ingesproken door Tuffy Vos. Zelfs twee keer: één keer zoals het klinkt wanneer de stationsnaam midden in een zin voorkomt, en één keer zoals het klinkt wanneer de stationsnaam aan het einde van een zin staat. Dat laatste dan op de "mannelijke" manier, dus aan het einde van de zin de toonhoogte laten dalen, niet laten stijgen zoals veel vrouwen doen. Verder heeft Tuffy natuurlijk woorden als Spoor, Minuten, Uur, Intercity, Sprinter, Stoptrein enzovoort ingesproken, en alle getallen van 0 tot en met 59. De fragmenten worden door de computer aan elkaar geplakt, zodat je op het station hoort "De intercity van zes uur achtentwintig naar Amersfoort, Zwolle en Leeuwarden vertrekt vandaag van spoor acht". Ook in bovenstaande zin hoor je dat 'Leeuwarden' met een ander toonhoogteverloop wordt uitgesproken dan 'Amersfoort' en 'Zwolle'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vergeet wijlen Loes v/d Schaft die de omroep in de treinen zelf heeft ingesproken. Tuffy Vos houdt zich bezig met de stations.
Cryofiel
11 jaar geleden
Klopt, ik had de berichten op de stations in gedachten toen ik het antwoord van Computoon las.
De nieuwere Tomtoms (o.a. de Live) hebben een mogelijkheid om de navigatie met je eigen stem in te stellen. Hiervoor is nodig om de Tomtom ook zelf met een computerstem te laten spreken, waarbij alle geschreven teksten door de computerstem uitgesproken kunnen worden.
Als je een oudere "gewone" stem kiest zoals bijvoorbeeld "Bram" in Nederland dan kun je de stembesturing niet gebruiken en zal de Tomtom ook niet meer dan de gebruikelijke standaardwoorden gebruiken die van te voren opgenomen zijn.
De stem "Bram" is overigens van de onlangs overleden (stem-)acteur Bram Bart die ook te horen was als voice-over bij Discovery.Channel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die software is echt hi-tech. Ik dacht eerst dat hij de uitspraak aan de hand van de landinstelling opzocht, maar dat is niet.
In Zwitserland schakelt hij moeiteloos over van Frans naar Duits. Hij zegt duidelijk "Baanhoofsjtrasse" en wat later "Rue de la gare" met de Franse L en G incluis.
In Nederland spreekt hij Franse namen ook correct uit, zoals "Retranchement" (Zeeland)
Er zit een hele grammatica in, zoals ook wij, als mens in onze database gaan peilen om een vreemd woord juist uit te spreken.