Dat zijn waarschijnlijk vonken die over springen. Dat betekent dat twee blote draden bijna tegen elkaar aan komen. Dit kan gevaarlijk zijn eb misschien kortsluiting geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De schakelaar heeft twee standen: het licht uit (schakelaar open) en het licht aan (schakelaar dicht). Als je niet duidelijk aangeeft wat je wil (je hangt er een beetje tussenin), gaat de schakelaar in hoog tempo open en dicht, waardoor je een soort knetteren kunt ervaren.

In hoeverre dit gevaarlijk is durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het verkort in ieder geval de levensduur van je lamp.

Toegevoegd na 30 seconden:
Als dit niet is wat je bedoelt moet je het zeggen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou de schakelaar vervangen, je hebt een wel/niet contact, dat geeft vonken en zou je brand door kunnen krijgen.
Is mij overkomen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een gewone schakelaar betreft dan is het inderdaad niet in orde, dan is er sprake van een slecht contact met vonkoverslag tot gevolg.

Als het echter een dimmer-schakelaar is, dan is het een normaal verschijnsel dat veroorzaakt wordt door de ontstoorspoel die in de dimmer zit.

Als de dimmer niet volledig aan of juist uit staat zal de wisselstroom door de dimmer 100 x per seconde geschakeld worden.

Deze wisselstroom veroorzaakt dat de koperen windingen op de ringvormige ontstoorspoel door magnetische krachten een klein beetje gaan trillen, dat effect hoor je dan als je goed luistert.

Sommige dimmers maken meer lawaai dan andere.

Toegevoegd na 12 minuten:
Op de afbeelding een printplaat met dimmerschakeling, hierop is de ontstoorspoel duidelijk te zien.
De andere afbeelding een normale dimmer-schakelaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou de schakelaar (laten) nakijken en zo nodig vervangen.
Ik zie op 't eerste gezicht twee mogelijke oorzaken: òfwel zitten de aansluitdraden van de schakelaar los: dan moeten die even vastgezet worden (kleinigheidje!) anders zou er - zoals hierboven al gesteld - inderdaad brand kunnen ontstaan. Maar ook is mogelijk dat de schakelaar oud-en-der-dagen-zat is. De contacten in de schakelaar moeten snel en secuur elkaar raken en blijven raken. En weer snel van elkaar af gaan bij het uitschakelen van het licht. Als dat niet meer goed gebeurt, dan kan het zijn dat de contacten te slap contact maken. In èlk geval slecht en storend voor de radio etc. maar dat kan ook brand veroorzaken (al zit dat binnen het "porceleinen" steentje, maar het kán overslaan.
Nu kost een nieuwe schakelaar niet veel, en een beetje handige klusser kan 'm vervangen - àls het nodig is.
Maar als je deze vraag stelt lijkt het mij niet verstandig om 't zèlf te doen: laat in dat geval iemand, die er ervaring mee heeft, meekijken en tips geven. De eerste tip is: spanning van de installatie afsluiten wanneer je er aan werkt, èn controleren dat je de juiste stop eruit hebt gedraaid (automaat hebt uitgeschakeld) met een spanningszoeker. Èn weten hoe je correct met een spanningszoeker - € 2,95 - moet omgaan: telkens éérst controleren of 'ie 't doet door op een spanningsvoerende draad te houden, dàn spanning afsluiten en dan controleren of 't lampje uit blijft.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi Gast,
knetteren van schakelaars, dat is vermoedelijk een slecht contact. wordt de schakelaar warm? dan meteen vervangen, er kan brand ontstaan.
je leest wel eens in de krant: "brand door kortsluiting"
kortsluiting veroorzaakt GEEN brand, bij kortsluiting springt de zekering.
OVERBELASTING en SLECHTE CONTACTEN veroorzaken brand.
daar wordt warmte ontwikkeld, dat de boel ontsteekt.
dus wees gewaarschuwd.

bij twijfel schakelaar vervangen, is altijd goedkoper dan een nieuw huis.

veel suc6, groeten, Dré