wat houd ABS in?

Mijn ABS lampje in de auto brand de ene dag wel en dan weer een tijdje niet. Wat betekend het?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle Bremsen Stottern ;)

Antwoorden (3)

Een antiblokkeersysteem (meestal afgekort tot ABS of soms ABS-systeem) is een elektronisch geregelde variant van "pompend remmen". Het voorkomt dat de wielen van een voertuig blokkeren wanneer er krachtig wordt geremd, bijvoorbeeld bij een noodstop.

Tijdens het rijden kan de auto de bewegende sensoren testen en als er dan een vreemd signaal binnenkomt, gaat het lampje áán en zal het ABS niet werken.
De garage kan met de computer uitlezen waar de storing zit.
11 jaar geleden
ABS betekent Anti blokeer systeem

Het verkomt dat tijdens hard remmen of een noodstop dat de wielen blokkeren en dat jij de controle over het voertuig kwijt raakt

Bijvoorbeeld stel jij remt in nood of bij sneeuw en ijs op de weg
maar jij wil nog wel sturen om te ontwijken of om de bocht te maken zal het voertuig rechtdoor gaan omdat de wielen zijn geblokkeerd

Met ABS zal de computer de remmen zo aanpassen dat de wielen niet blokkeren

En bij afentoe aan en uit van het lampje op het dashboard

Kan dit meerdere dingen betekenen

1 remblokken zijn bijna op

2 sensoren zijn vuil

3 draadjes van sensor maken kortsluiting

Of een andere storing die soms wel en soms niet aanwezig is

Dus voor de veiligheid even langs de garage rijden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ABS= Anti Blokkeer Systeem) Zo werkt het ( ongeveer) Als jij remt dan blokkeren de wielen. Daardoor wordt de auto onbestuurbaar. ( als je pompend remt dus rem- rem los, dan kan je bijsturen) weer remmen en weer los- bijsturen... Zo hoort het in principe. Dat doe je dus zelf zonder ABS.
Met ABS doet de auto het zelf: sneller dan een mens kan reageren. Dit wordt door de computer geregeld. Maar hij doet dus nadat jij op de rem trapt, wat hierboven staat, hij laat je rem los zodat jij kunt bijsturen, remt weer vanzelf en herhaalt dit. Het is dus in feite voor de veiligheid in gebouwd.
Als je lampje opeens brand, zou ik even naar de garage gaan en het na laten kijken. Misschien is er een kortsluitinkje in het systeem of iets in het remsysteem. de garage zal het exact kunnen checken en testen. Kun jij weer veilig de weg op ;)