Droogt de was sneller als je de droger voller doet?

Als ik een kleine hoeveelheid was in mijn droger doe, komt het er vaak nog erg vochtig (soms nat..) uit. Doe ik de droger vol, is de was gewoon goed droog. Ik gebruik eigenlijk altijd hetzelfde droogprogramma; kastdroog.

Is dit normaal? Is het logisch te verklaren?
(Of ben ik gewoon aan een nieuwe droger toe...?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dit is wat ons is uitgelegd bij de winkel:
In de droger zitten sensoren, in sommige drogers op twee plekken tegenover elkaar, en in andere (meestal in nieuwere) drogers op 3 plekken. Die sensoren meten de geleiding (oid) tussen die punten. Als er veel vocht tussen zit, is die geleiding anders dan wanneer er minder of geen vocht tussen zit. Bij een bepaalde waarde wordt de was droog verklaard. Maar als je een droger hebt met twee sensoren, dan kan het zijn dat weinig was niet op de lijn tussen die twee sensoren zit, maar er onder. Dan wordt er dus geen vocht gemeten, en wordt je was onterecht droog verklaard. Met drie sensoren is die kans veel kleiner. En als je wasmachine voller zit ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha, ik ben dus niet gek ;-) Ik zal zo eens opzoeken hoeveel sensoren de mijne heeft!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het idee dat het bij mij helpt om bij een kleine hoeveelheid was drogerballen erbij te doen (o.a. te koop bij action).
Mijn theorie is dat de was hierdoor meer beweegt en daardoor:
1. op zich al sneller droog wordt
2. was meer voor de sensoren langs gaat en er daardoor minder snel ten onrechte het "was droog" signaal wordt gegeven.
De was wordt er ook zachter van (vergelijk met opkloppen).
Twee tennisballen werkt ook.
het maakt wel veel lawaai.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gutnre, ga ik dat ook eens proberen, dank je :-)