Is een tijdschakelaar geschikt voor alle wasmachines?

Ik heb een wasmachine met een startknop die ik moet indrukken om het gekozen programma te starten. Kan ik daar een timer voor in het stopcontact op aansluiten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.3K

Antwoorden (3)

Dat zou je kunnen testen door de stekker uit het stopcontact te doen, de knop in te drukken en daarna de stekker in het stopcontact te doen. Als dat werkt, werkt een tijdschakelaar ook.

Ik gok van niet, maar probeer het eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Het werkt in elk geval wel met het koffiezetapparaat en de oven. Met de wasmachine heb ik nog nooit geprobeerd, maar het lijkt mij dat die het ook zal doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zal er aan liggen wat voor knop het is, een tiptoets bijv. zal het niet doen. Maar het is zeker het proberen waard.
Cryofiel
11 jaar geleden
Een eenvoudig filterkoffiezetapparaat heeft vrijwel altijd een "hard button". Dat zal dus werken. Pas wel op met de stroomsterkte, een koffiezetapparaat trekt al gauw 5 ampère, en niet elke tijdschakelaar vindt dat fijn!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is een koffiezetapparaat niet het nummer een apparaat om aan een tijdschakelaar te hangen?
Cryofiel
11 jaar geleden
Syntax terror...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hebben ook een hoop knopjes: http://www.youtube.com/watch?v=u8zRbVClJAE
Misschien kan het... maar er zijn twee dingen die roet in het eten kunnen gooien.

--

Ten eerste de wasmachine. Bij veel wasmachines is de aanknop een "soft button". Die doet alleen iets als de wasmachine stroom heeft. Met andere woorden, als jij de wasmachine op een tijdschakelaar aansluit en dan alvast de aanknop indrukt, gebeurt er niets. Ook niet als de tijdschakelaar een tijd later de stroom alsnog inschakelt. Want de aanknop doet alleen iets als er TIJDENS HET INDRUKKEN stroom op staat.

Je kunt proberen de stekker eruit te halen, op de aanknop te drukken, en dan de stekker erin te stoppen. Doet de wasmachine dan iets, dan werkt het. Doet de wasmachine echter niets, dan heb je een soft button.

Als jij een soft button hebt, kun je alleen nog proberen de stekker erin te doen, de wasmachine te starten met de aanknop, en dan meteen de stekker eruit te halen. Wacht dan een hele minuut, steek de stekker er weer in, en kijk of de wasmachine verder gaat. Zo ja, dan kun je die truc gebruiken met de tijdschakelaar: eerst de stekker erin, wasmachine aanzetten, stekker eruit en de tijdschakelaar ertussen zetten.

--

Maar er is een tweede probleem. Een wasmachine verbruikt nogal wat stroom (ampères). Een tijdschakelaar heeft een maximum stroomsterkte (ampères) die hij nog kan schakelen. Komt het apparaat (de wasmachine) daarboven, dan mag je die tijdschakelaar niet gebruiken voor dat apparaat.

Zoek dus in de gebruiksaanwijzing of op Internet uit hoeveel stroom jouw wasmachine maximaal trekt. Koop een tijdschakelaar die die stroom aankan.

Toegevoegd na 3 minuten:

Soms staat niet de stroomsterkte (Ampère) vermeld, maar het vermogen (Watt). Je kunt die in elkaar omrekenen: 1 Ampère is 230 Watt.

Zo kun je kijken of jouw tijdschakelaar jouw wasmachine "aankan". Ook als de tijdschakelaar een maximum aantal Ampère heeft en je van jouw wasmachine alleen het vermogen (Watt) kent, of andersom.

11 jaar geleden
Waarschijnlijk niet. De meeste wasmachines hebben alleen een drukknop als pulscontact. Niet een schakelaar met een vaste stand.
Die modellen zullen niet vanzelf aan gaan wanneer de stekker in het stopcontact wordt gedaan.

Sterker nog, je had ook van die voorkeuze verlengblokken voor zowel de droger als de wasmachine. Die zijn waardeloos geworden, doordat de spanning wel wordt onderbroken, maar de wasmachine niet doorgaat met zijn programma wanneer die spanning weer terug komt.

Toegevoegd na 58 seconden:
Als die timerfunctie wilt hebben, zal je een wasmachine moeten uitzoeken, die de aanvullende timerfunctie heeft.