Hoe snoer met aarde aansluiten op kleine ventilator zonder aardeaansluiting?

Ik heb een kleine ventilator gekocht om in te bouwen en daar zit een geaard snoer bij dat je zelf nog moet aansluiten op de ventilator. De ventilator heeft echter geen aansluiting voor de randaarde. Kan ik de aarde-kabel loos laten zitten in het apparaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Je kan de aarde weglaten. Als het een metalen behuizing heeft kan je het aan de behuizing vastmaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan de aardekabel gewoon los laten zitten maar dan moet je wel zeker weten dat hij geen contact kan maken met de andere twee draden (nul en phase). Nog beter zou het zijn als je de aarde draad zelf op één of andere manier aan zou sluiten op de omkasting van je ventilator.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk is hij geheel van plastiek, gewoon afknippen of af isoleren, geen probleem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ventilator is grotendeels van kunstof en dubbel geisoleerd volgens het CE keurmerk. Dan heb je geen aarde nodig voor de ventilator en kan je hem gewoon loos laten of afdoppen voor de veiligheid.