Simpel:
De werking berust op het effect dat de "vloeibare kristallen" in het display in staat zijn om de polarisatierichting van licht te draaien als er een elektrische spanning op wordt gezet.
Het vloeibare kristal bestaat uit staafvormige complexe moleculen die in onderlinge interactie een helische structuur aannemen waarbij elk molecuul een stukje gedraaid ligt ten opzichte van het onderliggende molecuul.
Wanneer dit vloeibaar kristal eindigt in een polarisatrierichting die niet door de laatste polarisatiefilter kan is de subpixel zwart (er straalt geen licht af), hoe minder licht door de filter komt hoe donkerder de tint, de kleur van de subpixel wordt hier niet door beïnvloed maar de hoeveelheid kleur wel, doordat (3 of) 4 subpixels samenwerken neemt de pixel een mengkleur aan met een bepaalde hoeveelheid van elke kleur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat snap ik niet echt sorry ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien snap je het zo; het display scherm bevat dus een dun laagje vloeibare materiaal (kristallen) deze laag moet zich eigenlijk als een dia of negatief gedragen. Want als je er dan licht achter plaatst, zie je de belichte "dia". Het vormen vannhet beeld op de dia, word gedaan door spanning op de kristallen te zetten, hierdoor gaan ze allemaal, in de zelfde richting staan en vorm zich het dia patroon. Door heel vreel minidraadjes op het scherm aannte brengen, kan met gedetailleerde afbeeldingen of tekst laten verschijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap het ongeveer wel zo ja...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en als enige antwoord ben je ook het beste antwoord natuurllijk ;-)