Bufferspanning 12V DC t.b.v. een dashbordcam?

Ik heb een dashboard camera in mijn auto die keurig inschakelt zodra er spanning op komt te staan. Dus als je de auto start. En uitschakelt zodra de spanning wegvalt. En dat laatste is een probleempje. Ik heb een dieselauto en die moet 2 à 3 seconden voorgloeien. Zodra ik de contactsleutel op de voorgloeistand zet komt er spanning op de camera en gaat deze aan. Maar zodra ik de sleutel doordraai om te starten volgt er een kleine onderbreking van de spanning en dus gaat de camera weer uit. Hetzelfde gebeurt als de motor onverhoopt afslaat en ik opnieuw moet starten. Wat zou ik in kunnen bouwen in het stroomcircuit naar de camera zodat er een bufferspanning ontstaat, zodat de camera pas uitgaat na een stroomonderbreking van b.v. 30 seconden?
N.B. Ik ben niet erg thuis in elektronica, maar solderen op een printplaatje lukt me wel. Dus antwoorden graag zo duidelijk mogelijk met vermelding van de onderdelen of nog liever een schemaatje. Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je een elco van 10.000 µF over de voedingsaansluiting van de camera zet en het geheel van camera + elco via een gelijkrichtdiode op de spanning van de auto aansluit dan zal de lading van de elco een onderbreking van een paar seconden kunnen overbruggen.
Elco is elektrolytische condensator, minimum spanning 16 of 25 V, let op + en -.
Gelijkrichtdiode bijvoorbeeld 1N4007
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is echter nog een 2e mogenlijkheid: vaak hebben sleutelschakelaars een verbreekcontact tijdens de startmotor: daarmee worden de lampen en sigarettenaansteker tijdelijk afgeschakeld tijdens starten.
De garagemonteur zal gaarne de bedrading veranderen.
Kijk hier eerst naar, dus of tijdens starten er nu 7 volt - of helemaal niks aan spanning opstaat - en pas als de camera op 7 volt aan het weigeren slaat dan komt inderdaad het eerste antwoord met elko als afdoende.