Waarom hoor ik soms engelse radio uit mn computerspeakers...?

Dit terwijl er geen radio op aangesloten is... Hoe zachter ik het volume van de speakers zet, des te beter is het te horen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Bij boxjes van mindere kwaliteit kunnen die als radio gaan werken. Het versterkertje in je boxen werkt dan als ontvanger, je speakerdraden als antenne.
Als je buurman zendpiraat is, of als je in de buurt van een omroepzender woont dan is er meer kans op dit verschijnsel. Het is heel moeilijk weg te krijgen. Het helpt om ferrietkralen om de bedrading aan te brengen, maar dat is nogal een gedoe. In elk geval is de zaak onvoldoende elektrisch afgeschermd. Duurdere speakers zijn vaak beter ontworpen en hebben daar minder of geen last van.
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, het zit het hem in het ontbreken van een propere afscherming, zodat het brute geweld van de sterke lange-, midden- en kortegolfzenders met amplitude modulatie (AM) binnendendert op de versterker.