is deze laser illegaal in nederland om te hebben THUIS?

http://www.dealextreme.com/p/200mw-532nm-green-laser-pen-2-aaa-47214

ik ben niet van plan om heb buiten huis en tuin te gebruiken.

op wikipedia vond ik dit: Alle lasers t/m Class 3B zijn toegestaan in Nederland. Het is echter verboden om te handelen in lasers van Class 3A of hogere vermogens. Lasers van Class 3B zijn uitsluitend voor personen van 18 jaar en ouder. Verder is het niet toegestaan om lasers van Class 3B in het openbaar te gebruiken.

wie kan er zien wat voor "class" deze laser is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verboden of niet: wees heel voorzichtig met dit soort 'speelgoed': een brandwond is niet zo erg, maar een oog is meestal niet meer te repareren en met dit soort vermogens is een fractie van een seconde genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarvoor wil jij de laser dan 'wel' gaan gebruiken?
Behalve als aanwijzer voor een presentatie zie ik geen nut van die dingen.
En dat doe je weer niet thuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is al erg vaak beantwoord.
Zie mijn antwoord op http://www.goeievraag.nl/vraag/kermis-rode-laserlampjes-gehoord-dingen.215552

Antwoorden (4)

Volgens mij mag je, als je het maar in huis houd, elke laser hebben die je wilt.. In een cd brander zit namelijk al een 200mw laser. Maar in het openbaar mag je in nederland maximaal een 5mw laser hebben.
de classes zijn:
Class 1 - de laser is ongevaarlijk, hetzij door een laag vermogen, dan wel door een afscherming die ervoor zorgt dat het licht de ogen niet kan bereiken. De lasers in cd-branders hebben een vrij hoog vermogen, maar zijn klasse 1 om laatstgenoemde reden. Lasers in streepjescodelezers vallen ook onder deze klasse omdat de laserbundel zo snel beweegt dat er nooit een gevaarlijke hoeveelheid licht in het oog kan komen.
Class 2 - de laser is ongevaarlijk bij normaal gebruik, omdat de reflex om het oog te sluiten voorkomt dat er een oogschade optreedt. Dit zijn zichtbaar-licht-lasers met vermogens tot 1 mW, zoals de meeste laserpointers. Enkele seconden in een dergelijke laser staren kan wel tot (kleine) oogbeschadigingen leiden.
Class 2M - vergelijkbaar met Class 2, onder de voorwaarde dat er geen instrumenten als lenzen gebruikt worden die het licht zouden kunnen concentreren.
Class 3M (ook wel Class IIIa) - de laser kan in principe tot oogschade leiden, zelfs als de ogen direct worden gesloten, maar het risico op ernstige oogschade is klein. Dit zijn lasers die zichtbaar licht uitstralen tot 5 mW. Sommige laserpointers hebben deze klasse, al zijn ze in Nederland wettelijk verboden.
Class 3B- de laser kan bij blootstelling direct ernstige oogschade veroorzaken. Vermogens van 5 tot 500 mW en lasers met onzichtbare golflengtes bij lagere vermogens. De interne lasers in cd- en dvd-branders vallen onder deze categorie wanneer de behuizing van de brander wordt geopend. Diffuus licht van dit type laser is niet schadelijk.
Class 4 - Behalve de ogen kan de laser ook de huid beschadigen. Alle hogere vermogens. Ook diffuus licht afkomstig van de laser kan de ogen beschadigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet wat voor een "class" lezer dit is, maar ik weet wel dat deze zwaar illegaal zijn in Nederland. Dit is een 200mW laser, terwijl je in Nederland maar 5mW (!) mag hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Klopt niet helemaal, want zoals hierboven gezegd wordt zitten ze ook in dvd-spelers. Maar als ze je op straat betrappen ben je de sigaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Cd brander bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus als je heb uitsluitend binnen huis gebruikt is hij niet illegaal, dus ook niet door de ruit naar binnen schijnen bij buren ofzo en niet vliegtuigen beschijnen en dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb je net toevallig een privébericht teruggestuurd, maar binnenshuis is het inderdaad niet illegaal. Ik weet niet hoe jouw buren zijn, maar als ze je betrappen mogen ze aangifte doen. Vliegtuigen beschijnen is echt illegaal. En ze kunnen makkelijker achterhalen wie het deed dan je zou verwachten met zo'n snelheid...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Unoon, leuk dat je dit stelt, maar waarvan aangifte als iemand met een zware laser op een boom in zijn eigen tuin schijnt? Er bestaat namelijk geen wetsartikel waarin het bezit en schijnen met een laser strafbaar is gesteld. Ok, als je mensen loopt te etteren door naar binnen te schijnen kan je bv gaan naar baldadigheid, maar dat is ook het geval met een zaklamp of een universele afstandsbediening. Maar schijnen zonder dat er nadelige gevolgen ontstaan is niet verboden.
IK heb laatst deze vraag ook gesteld, maar verwijderd omdat niemand het exacte antwoord erop wist, en hier hetzelfde.

Ik heb in de tussentijd een strafrechtkundige geraadpleegd en mbt het bezit, dus puur het bezit van zo'n "zware laser" is niets, althans nog niets, strafrechtelijk geregeld.

Mijn voorganger had het erover dat als je hem op straat bij je hebt zwaar de sigaar bent is onzin. Er is geen wettelijk artikel dat het strafbaar stelt, dus je mag hem gewoon bij je dragen.

Uiteraard kunnen de gevolgen van zo'n laser wel strafbaar zijn, maar dat is logisch, denk aan baldadigheid, vernieling en/of mishandeling danwel letsel door schuld.

Maar resumerend: Je mag als particulier elke laser hebben en bij je dragen, ongeacht het vermogen.

Het enige waar een restrictie aan gebonden is, maar dat geef je zelf al aan in jouw vraag, is de handel er in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gebruik van een laser kan oogbeschadigingen opleveren. Dus je zou verwachten dat het gebruik van bepaalde lasers verboden zou zijn.
Maar nee, de handel erin is verboden. Hoewel bij de handel geen oogletsel optreedt.
"Gewone" (wat zijn dat?) mensen begrijpen dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een spijkerpistool kan bij verkeerd gebruik ook oogletsel veroorzaken. Toch is een spijkerpistool niet verboden.
Misschien dat je nu begrijpt wat ik bedoel. Het product is voor een particulier, de laser dus, niet verboden om te bezitten. Eventuele schade (persoon of goederen) die je ermee veroorzaakt zijn uiteraard wel te vervolgen. Volgens de warenwet mag een bedrijf niet zomaar zware lasers verkopen aan particulieren. Dan is de verkoper strafbaar als die dat doet. Zie het als de verkoop van sigaretten, de mag onder een bepaalde leeftijd niet verkocht worden. Maar is een 14 jarige met een pakje sigaretten in zijn bezit strafbaar? Nee. Maar goed, gezien de oprukkende trend van zware lasers die zelfs door papier kunnen branden, zal misschien het bezit ook aan banden worden gelegd. Maar vooralsnog, is het bezit en bij je hebben danwel op de openbare weg schijnen zonder dat er gevolgen uit onstaan, niet strafbaar gesteld en kan er dus ook niet tegen worden opgetreden.
Eventueel mag je zelfs een 100watt laser hebben om staal mee te snijden. Weegt inclusief benodigde apparatuur wel een paar honderd kilo.