Hoe sluit ik dit aan?

Heb een tweedehands plafonventilator en wil deze aansluiten.

Uit het plafond komen twee draden blauw en zwart verder
zie ook ook een draad groen-geel maar deze zit in een lus dus zie geen eind punt op deze aard draad.

Uit ventilator komen vier draden zwart,blauw.groen geel,
en een oranje draad met de tekst (pour connection du kit
lumere ) Merk is Pro-Air van Boxford Duitsland

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De blauwe draad aan de blauwe draad van het plafond,
De groen/gele draad in plafond doorknippen, beide eindjes aanstrippen en met een lasdop of wago klem aan de groen/gele draad van de ventilator verbinden.
De zwarte draad gaat samen met de oranje draad aan de zwarte draad in het plafond.
De ventilator kan alleen draaien als je de lichtschakelaar op "aan" staat, dan brandt bovendien de verlichting in de ventilator (kit lumière).
Als het ongewenst is dat je altijd het licht aan wilt hebben om de ventilator te kunnen gebruiken zul je een extra bruine draad moeten trekken vanaf de lichtschakelaar waar de zwarte draad op aangesloten is.
Dan gaat zwart op die bruine draad, en oranje op de zwarte draad uit het plafond.

Toegevoegd na 32 minuten:
Door de reactie op mijn antwoord kwam ik nog op de mogelijkheid om de lamp met het trekkoordje te schakelen.
Zowel de lamp als de ventilator kunnen natuurlijk alleen werken als de schakelaar op de muur op "aan" staat.
Als de ventilator zo hoog hangt dat je daar niet bij kunt dan is nog een andere optie om de schakelaar in de muur te vervangen door een dubbele schakelaar.
Je trekt dan van de tweede schakelaar een extra zwarte draad naar de ventilator.
De zwarte draad aan de ene zwarte uit het plafond, de oranje aan de nieuwe zwarte draad.
Je kunt dan als je de trekschakelaars in de ventilator op ''aan" schakelt de ventilator én de verlichting beide apart met de dubbele schakelaar bedienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Dat soort plafondventilators hebben vaak een eigen trekkoordje om de verlichting te schakelen. Die extra draad is dan niet nodig en kun je gewoon het licht uitdoen als de ventilator draait.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, maar als de plafondventilator zo hoog hangt dat je niet bij de koordjes kan dat is het bij dit model makkelijk dat je beide apart kan schakelen.

Andere antwoorden (2)

Op de oranje draad staat "voor de aansluiting van de verlichting" in het Frans.

Groengeel moet op Groen Geel.
Zwart op Zwart
Blauw en oranje samenvoegen, en op de blauwe draad uit het plafond. dit zorgt er voor dat lampen en ventilator werken, sluit je de oranje niet aan, werkt alleen de ventilator.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zwarte draad in het plafond is de schakeldraad; daarop komt spanning te staan als je de lichtschakelaar aan doet. De blauwe draad in het plafond is de nul-draad die de stroom afvoert. De groen-gele draad is de aarde-draad, die zorgt voor stroom-afvoer mocht de (metalen) behuizing van het te schakelen apparaat onder spanning komen te staan.

Voor het aansluiten van de lamp en ventilotor heb je een kroonsteentje nodig met 2 geleidingen (4 schroef-openingen).

Je moet de blauwe en oranje draden van die lamp samenvoegen in dezelfde opening van het kroonsteentje waar je aan de andere kant de blauwe draad van het plafond inschroeft.
De zwarte draad van de lamp komt in het kroonsteentje recht tegenover de zwarte draad uit het plafond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou voor de aanraakveiligheid toch ook de aardverbinding maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar aangezien er geen uiteinde aanzit, maar een lus, betekent dat dat die doorgeknipt moet worden en met een aparte stukje verlengd moet worden, waarna de drie einden met een lasdop aan elkaar moeten worden gemaakt. Echter, het lijkt me niet dat je iemand die er weinig verstand van heeft moet instrueren hoe in de bedrading te knippen.