Wat is een DSLR camera?

Ik heb echt geen idee van wat het kan zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
1.5K

Antwoorden (2)

DSLR staat voor digitale Single Lens Reflex, ofwel de digitale spiegelreflexcamera.

Een digitale spiegelreflexcamera maakt gebruik van spiegels en prisma's om het licht dat door de lens valt weer te geven in de zoeker. Het beeld dat je in de zoeker
van de camera ziet, is nagenoeg gelijk aan het beeld dat door de camera wordt vastgelegd. Op het moment dat je de ontspanknop indrukt en daadwerkelijk een foto neemt, klapt de spiegel weg en kan de chip het beeld vastleggen.

Bij een digitale spiegelreflexcamera zijn body en lens gescheiden onderdelen. Je kunt op een body meerdere typen lenzen gebruiken, zoals een telelens of een
groothoeklens.

DSLR camera's hebben verder een aantal voordelen boven de normale compactcamera's:

-Kleinere ontspanvertraging, (de tijd tussen het indrukken van de knop en het openen van de sluiter)
- DSLR's kunnen meer details vastleggen;
- DSLR's zijn beter te gebruiken in situaties met weinig licht;
-DSLR's zijn beter in het scherp vastleggen van bewegende beelden, zoals bij sportfotografie.
13 jaar geleden
Het is de digitale versie van de gewone Spiegel Reflex Camera.
Zoals het woord al aangeeft, zit er een spiegel in de camera welke het beeld reflecteert naar de zoeker toe. Hierdoor kijk je door de zoeker, ook DOOR de lens. En zie je dus vrijwel hetzelfde als dat de film/sensor zal gaan opnemen.
Dus what you see is what you get. Dan heb ik het puur over de beelduitsnede.

Op het moment dat je de foto neemt, dan klapt de spiegel op en zal de sensor belicht gaan worden en de opname maken. Hierna klapt de spiegel weer terug en kan je weer door de zoeker heen kijken.

Het geluid wat de camera maakt, is dus het opklappen van de spiegel (en weer terug natuurlijk).

Zie het schema voor meer duidelijkheid. In het grijze vlak zit de spiegel die opklapt. Daar achter zit de sensor. Het zwarte vlak is de zoeker.
De groene en blauw vlak moet je even vervangen door de lens.