Waarom werkt hotelschakeling niet?

Bij de buren werkt de hotelschakeling ( lamp beneden aan/uit doen of boven aan/uit doen)niet meer sinds er een nieuwe lamp is opgehangen.
aan de schakelaars is niets veranderd begrijp ik,zou het kunnen zijn dat er bij de lamp iets verkeerd is aangesloten?
Welke kleur draden moeten op de lamp?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zijn het echt schakelaars die de stand aanhouden wanneer je drukt? of zijn het drukknoppen, die dus terug veren wanneer je drukt?

Antwoorden (5)

Is er iets speciaals aan die lamp?

Zo niet, dan zou ik zeggen dat die lamp kapot is (lampje of een aansluiting in de lamp)

Toegevoegd na 12 minuten:
oja draadjes (er is, als het goed is aangesloten, geen verschil te zien met een gewone schakeling)

geel/groen: aarde, hoeft niet altijd aangesloten te zijn.
zwart, de geschakelde fase.
blauw, de nul.
Voor de werking maakt het niet uit hoe de fase en nul aangesloten zijn, voor de veiligheid wel.

Ik zou eerst ff testen of de schakeling (nog) werkt. Alleen testen met een spanningsschroevendraaier heeft geen zin, ook de nul kan losgetrokken zijn tijdens het ophangen van de lamp.

Ook zou je even een stekker aan de nieuwe lamp kunnen maken en testen.
Dan weet je tenminste of het aan de lamp of aan de schakeling ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het aansluiten van de lamp kan niet verkeerd gaan omdat het 2 draden zijn die niet op een speciale manier aangesloten moeten worden. Dit soort problemen Zitten altijd in een van de 2 schakelaars. Mijn advies is om met logisch (puzzel) verstand de 3 draden in de schakelaar aan te sluiten. Tip er is een kontact voor de inkomende draad meestal bij het contact met een letter aangegeven en twee schakeldraden. Succes.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dingen die verkeerd kunnen gaan:
-Stroom vergeten uit te zetten.
-De draden los trekken, helemaal leuk als het ergens gebeurt waar je niet meer bij kan.
-De twee draden moeten zeker wel goed aangesloten zijn, de fase moet op het binnenste contact komen in de fitting, de kans op elektrocutie tijdens het verwisselen is zo kleiner.
-Nul of Fase verwisselen met de Aarde.
-Veel fouten door eerder gebruik van verkeerde kleuren.
-enz. Mijn advies voor de vraagsteller is zeker niet met de bedrading gaan puzzelen. (als je deze vraag moet stellen, is het onverstandig een paar stappen verder te gaan)
itsme
13 jaar geleden
Bij een hotelschakeling werk je met twee zwarte draden. Als je niet weet hoe de draden zijn getrokken, heb je als leek helemaal een probleem, en zeker als je niet weet hoe een hotelschakeling werkt. Niet gaan puzzelen en uitproberen dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drie zwarte draden klopt wel? er moet er ook nog eentje naar de lamp..
Op elke schakelaar komen 3 draden. (3 zwarte op de ene, op de andere 2 zwarte en een bruine)
Op de lamp moeten blauw en zwart.
Als je niets hebt gewijzigd aan de bedrading, moet de hotelschakeling nog gewoon intact zijn.
Als je lamp het niet doet, is de lamp kapot.
Als de lamp het alleen maar doet als je de ene schakelaar omzet, en niet bij de andere schakelaar, dan heb je iets gewijzigd aan de hotelschakeling.
13 jaar geleden
vraag is even wat doet de schakelaar wel ?

Als er een nieuwe lamp hangt hoeveel draden komen er dan uit het plafond ? en welke kleuren
normaal 2 lijkt mij ? daar zou je in principe niets fout mee kunnen doen.
is het een halogeen spot met trafo o.i.d ?
capthavoc
13 jaar geleden
hoi poowoo,

lamp kapot, maar kan ook zijn dat de lampvoet (fitting) geen contact maakt met de lamp.
het middencontact komt net niet hoog genoeg om contact te maken, of het zijcontact komt net niet tegen de schroefdraad van de lamp aan.

uiteraard eerst de spanning er af halen voordat je dit gaat controleren.
met een schroevendraaier buig je de fitting-contacten iets omhoog / opzij en draai de lamp (effe teste in een andere fitting) weer op zijn plek.

de aansluitdraden zijn zwart en blauw
of in heel oude huizen zwart en rood
groen-geel (oude kleur is grijs) is de aarde.
(let op, grijs is tegenwoordig een fase kleur!! lang leve de vooruitgang)

groeten, Dré