Hoe maak een 10 lampjes buitenverlichting op zonne energie?

Laatst was ik op een receptie. De wijn die geschonken werd kwam uit mooie blauwe flessen. Daar heb ik er tien van meegenomen. Die staan nu in een groepje op 10 stokken geprikt in de tuin. Verschillende hoogtes in een groepje. Zeker als de zon er op schijnt een mooi gezicht. Maar wanneer schijnt nou de zon. En wat zal het mooi zijn als er in de avond vanzelf lampjes in gaan branden, op zonne-energie natuurlijk. Wie kan me helpen hoe ik dit aan moet pakken. Natuurlijk kan ik naar een elctricien gaan en vragen het voor me te maken. Maar dan ben ik een vermogen kwijt. Heb ik dus niet... Gebruik maken van bestaand materiaal is natuurlijk het mooiste. Heb al eens gekeken bij de action ed maar kom er niet uit. Help je me?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je zult een zonnepaneeltje, een accu, en lampjes moeten hebben. Voor de lampjes moet je op zoek naar witte leds, als accu kun je aan meerdere NiMh batterijen denken, en in (kleine) zonnepanelen is vrij veel keus. Nog een elektronische schakeling die zorgt dat het licht uitgaat voor de accu's te ver ontladen en klaar is kees...
De details vereisen het nodige reken- en planwerk...
Zo uit mijn dikke duim gezogen moet je toch al snel tussen 50 en 100 euro aan kosten rekenen en een boel knutselwerk...

Een goedkopere oplossing, maar niet op zonnestroom, is een snoer (buiten) kerstverlichting, en een tijdklokje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou eerder loodbatterijen gebruiken (zoals bijvoorbeeld in een auto zit). wat je hier vraagt is zeker niet simpel, ik denk zelfs niet dat een gewone elektricien dit kan maken. Om te beginnen heb je een zonnepaneel nodig, je moet uitrekenen hoe groot deze moet zijn, of beter, hoeveel elektriciteit deze produceert. Je zet het zonnepaneel best onder een hoek van 33°, en naar het zuiden gericht, als je het perfect wil richt je deze zelf 5° naar het oosten toe. Daarna heb je een laadcircuit nodig, dit kan je misschien ergens kopen? of zelf ontwikkelen. Daarna moet je op zoek gaan naar de afstand die er tussen de lampjes mag zijn. want je hebt veel verlies wanneer je een lage spanning door een draad laat gaan... met andere woorden... dit is praktisch onmogelijk als je hier niet veel van af weet. Ik denk dat je best tuinlampjes kunt gaan halen, daar de elektronica uithaalt, en probeer deze dan in de flessen te krijgen. Moest je nog vragen hebben, of gemotiveerd zijn, dan wil ik je wel verder helpen. dan lees ik het hier wel.