Hoe verbeter ik de ontvangst van Middengolf op een eenvoudige draagbare radio met ingebouwde ferrietantenne?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Hier staan enkele filmpjes die laten zien hoe je met wat latjes, koperdraad en een oude afstemcondensator een te klein middengolfsignaal kan opkrikken tot een aanvaardbaar niveau.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als de radio een ferrietantenne heeft is zo'n draad niet nodig, en is de volgende verbetering een actieve loopantenne of een buitenantenne.
Voor FM is er wel gauw verbetering mogelijk. Een gevouwen dipool, gemaakt van 1,5m lintkabel, gericht op de zender naar keuze geeft een prima resultaat.
Afhankelijk van de radio kan er ook een stukje draad van 75cm in de antennebus gestoken worden, maar ik denk dat dat niet veel beter werkt dan de interne FM antenne.

Toegevoegd na 20 seconden:
Een stukje uit het forum uit de bron...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een raam plaatsen als deze geen antenneaansluiting heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb goede ervaringen in de caravan met 'n draad die ik door het raam naar buiten doe i.v.m. de kooi van Faraday . Ik spreek van 'n afstand van 1200 km. en meer vanaf Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je radio draaien tot je de beste ontvangst hebt. Als dit niet helpt wachten tot het donker wordt want dan draait het signaal meer mee met de aardbolling en is de ontvangst veel beter.