Waarom gaat het lichtje van het aan/uit knopje van mijn DVD-speler AAN als ik 'm uit zet, en UIT als ik 'm aanzet?

Als ik mijn koffiezetapparaat, geluidsboxjes, koelkast, TV, modem, printer, stereo-installatie etc. AAN zet, dan gaat er een lichtje branden. En als ik die spullen uitzet, dan gaat het lichtje uit. En daar zit voor mij wel een zekere logica in. Aan=aan, en uit=uit.

Welke diepere gedachte heeft de fabrikant van mijn DVD-speler gehad, toen hij besloot het precies andersom te doen? Ik kan maar één ding bedenken, en dat is dat de fabrikant het nodig vindt, dat ik in het donker mijn DVD-speler moet kunnen aanzetten. Hoe ik 'm vervolgens in het donker weer uitzet, daar maakt hij zich blijkbaar niet druk om.

Zijn er meer apparaten waar dit zo werkt? En zou het zelfs mogelijk kunnen zijn, dat er in de fabriek een draadje is verwisseld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik had ooit een Sony TV, gekocht in 1991, die hetzelfde gedrag vertoonde. Het was het 'standby' lampje. Prima ook, want als het apparaat 'aan' stond was het luid en duidelijk aan. Later heb ik ook wel eens een DVD speler gehad die hetzelfde door jou genoemde gedrag vertoonde. Daar zat verder geen display op. Ik heb er nooit aan kunnen wennen en dacht net als jij eveneens dat de fabrikant een borrel opgehad moest hebben toen hij het prototype goedkeurde voor productie.
Nu heb ik een Samsung digitale kabelontvanger die weer een soortgelijk iets doet. Een meerkleurenlampje (ledje uiteraard) licht rood op als het apparaat standby staat, en groen als hij aan staat. Ik zit er toch vaak naast wat nou wat is...
Met audioapparatuur is het altijd andersom: lampje brand=aan. Het omgekeerde gedrag is mogelijk alleen bij tv-gerelareede apparatuur!?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk dit te horen. Ik ben dus niet de enige die dit allemaal een beetje gek vindt. En ook dat ik het niet droom, dat dat lichtje toch echt rood wordt als ik de speler uitzet ;-) We zullen er dus aan moeten wennen.
Dit is voor mij het beste antwoord.
Bedankt voor je reaktie.

Andere antwoorden (2)

De dvd staat dan ip stand-by net als vele tv's die je uitzet. En voor wat betreft t uitzetten in ger donker, bij mijn dvd-speler branden er andere lichtjes als die aanstaar ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, tikken met iphone is toch niet zo handig gezien alle taalfouten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik snap daardoor het laatste ook niet helemaal: "bij mijn dvd-speler branden er andere lichtjes als die aanstaar". Huh?
Kimath
13 jaar geleden
Lichtje van de display denk ik?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij branden de lichtjes van de display als die aanstaat, dus zie ik de dvd-speler nog steeds in het donker!
Ik denk dat ook is zodat je niet afgeleid word door allerlij lichtjes tijdens het kijken van een dvd. Die van mijn tv werkt net zo, als die aan bleef zou die me maar storen.