stand-by of uit?

zet jij je apparatuur uit of laat je het op stand-by staan?

volgens Lowtechmagazine http://www.lowtechmagazine.be/2009/06/weg-met-de-standby-knop-.html verslinden alle apparaten in slaapstand samen jaarlijks 50 terawattuur stroom in de Europese Unie. Dat is twee keer zoveel als het totale elektriciteitsverbruik van alle huishoudens in Nederland. Freelance journalist Robert Buzink heeft daar een eenvoudige doe-het-zelf oplossing voor. Benodigd: een schroevendraaier en een schaar. Meer oplossingen op http://www.stopstandby.nl/

wat doe jij met deze informatie? meteen actie ondernemen, 't-zal-mij-een-zorg-zijn of iets daar tussen in?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Alles gaat uit, altijd, behalve die paar apparaten waar ik niet makkelijk bij de stekker kan.

TV, radio, videorecorder, versterker, CD-speler - alles zit op één stekkerblok met een schakelaar. Kijk ik geen TV, dan staat de TV uit met de uitschakelaar - maar dat is nog niet *echt* uit. *Echt* uitzetten doe ik met de schakelaar op het stekkerblok.

Computer hetzelfde. Die gaat uit, en daarna zet ik alles wat bij de computer hoort uit met net zo'n stekkerblok.

Opladers van mobieltjes, elektrische tandenborstel, kruimelzuiger e.d. zitten alleen in het stopcontact als ik aan het opladen ben. Opladen klaar: meteen uit het stopcontact trekken.

Stekker van de magnetron zit alleen in het stopcontact als ik de magnetron gebruik.

De enige apparaten die altijd in het stopcontact zitten zijn de deurbel (transformator), de vaatwasser (kan niet makkelijk bij de stekker), de wasmachine (idem), en de tijdschakelaars die bepaalde lampen automatisch aan en uit zetten.

Reden voor dit alles:
- Stroom sparen. Niet voor de kosten (elektriciteit kost niets), maar voor het milieu.
- Veiligheid. Geen brandgevaar, veiliger bij blikseminslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ik laat het netjes op stand-by staan en ik onderneem gaan actie om iets te veranderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat echt uit kan zet ik uit.
Niet puur om energie te besparen, de kans op kortsluiting met een apparaat dat stand-by staat is veel groter dan met een apparaat dat uit staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De TV en de decoder staan stand-by. Net zoals mijn DVD-speler en internetmodem. Voor de rest gaat alles uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
standby als ik niet meer dan een dag weg ben van huis. Anders gaat de apparatuur uit. Moet van de buurvrouw........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat niet aan hoeft te blijven, zet ik uit.
Niet om energie te besparen, maar voor de veiligheid.
Laten die industriële grootverbruikers maar eens wat zuiniger omgaan met energie.
Waarom worden zulke problemen altijd op het bordje van de consument gelegd? De cijfertjes die de media ons voorspiegelen, zeggen me niets. Kunnen ze dat bewijzen?
Bovendien, hoe zuiniger wij met energie omgaan, des te duurder het wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De computers bij ons thuis staan eigenlijk bijna allemaal op stand-by. Alleen mijn computer staat 's nachts uit. De TV staat uit. Ik weet wel dat het beter is om alle apparaten uit te schakelen, ik heb mezelf ook voorgenomen om dat vanaf nu ook echt te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zet mijn apparaten nooit op standby.... Ik zet ze altijd keurig uit....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons gaat alles uit. De tv staat enkel op stand-by als we even gaan eten bv. Bij de computers is het zelfs zo dat de stekker eruit gaat als ie uit gaat, en zeker als we weg gaan.
Pas hier in de buurt nog een blikseminslag gehad, veel mensen hadden veel schade. Dat proberen we te voorkomen door er een gewoonte van te maken alles uit te zetten en de stekkers eruit te trekken. Dus niet alleen bij onweer, maar altijd.
Daarbij bespaart het inderdaad ook nog een hoop stroom.
Het enige apparaat dat niet uit kan is de Wii. Vreemd, want die wordt het minste gebruikt. Daar ben je dus verplicht om de stekker eruit te trekken als je hem uit wilt zetten, want anders brand er altijd een rood lampje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat makkelijk uit gaat ook uit.

De tv, dvd speler, home cinema set, beamer e.d. staan allemaal stand-by omdat je daar moeilijk bij kunt om ze uit te zetten.

Stekkers van telefoon laders en laptops gaan pas in het stopcontact zodra ik ze nodig heb.

Daarnaast is het soms niet slim om spontaan de stroom van een LCD tv eraf te gooien. De laagspanning van het stand-by stroom zorgt ervoor dat een batterij op spanning blijft waardoor je instellingen bewaard blijft. Wanneer je dagelijks zomaar het stroom van je LCD eraf haalt is dit slecht voor de batterij waardoor de levensduur verkort kan worden.

Dat is ook de reden dat de aan/uit schakelaar de laatste tijd klein is en ook ergens achterop zit en op een plek waar je moeilijk bij kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik ga slapen draai ik de stop in de kast om, bespaart enorm veel stroom.

Helaas gaat dan in de winter de vloerverwarming uit, daar moet ik nog iets op uitvinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb veel apparaten op een stekkerdoos met een knop. Als ik niets meer gebruik gaat de knop om, en zijn meteen alle apparaten afgesloten van het elektriciteitsnet.
Deze methode werkt eigenlijk best goed en kan hem iedereen aanraden door zijn eenvoud!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt het zelf al: het kost je een hoop geld, dus gewoon uitzetten.