Wat is het verschil tussen stroom en elektriciteit?

Elektriciteit wordt soms wel stroom genoemd. Wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (5)

dat is eigenlijk fout.
ik doe elektrischiteit .
en elektriciteit is eigenlijk een mengeling van volt ( spanning ) en Ampère ( stroomsterkte )
meestal zeggen ze stroom maar stroom is niet echt een juiste benaming..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet wie deze thumb down deed .. wsl jelle he . maar ik vind niet dat jou antwoord echt geschikt is .
het een volgt het ander op, kijk
In de volksmond wordt vaak over stroom gesproken waar spanning wordt bedoeld, met name in uitdrukkingen als: "er staat stroom op". Het woord is ook een metafoor voor de elektriciteitsvoorziening.
Elektrische stroom is het verplaatsen van ladingdragers (elektronen of gaten of ionen) door een geleider of een halfgeleider onder invloed van een potentiaalverschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het om elctriciteit gaat is er geen verschil. Het woord stroom is korter en daardoor is men eerder geneigd om stroom te zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elektriciteit is een fenomeen zoals wind of zwaartekracht ook fenomenen zijn.
Als door drukverschil lucht stroomt dan spreken we van wind; als door spanningsverschil elektronen bewegen spreken we van stroom.
Het woord stroom wordt vaak verkeerd gebruikt; we steken een spanningzoeker (stroomproever) in een stopcontact en als het lampje brandt zeggen we:"Er staat stroom op!" terwijl we eigenlijk spanning bedoelen.

Toegevoegd na 7 uur:
Als je een lamp aan knipt dan loopt er dus stroom door de lamp en de draden er naar toe; knip je de lamp weer uit dan staat er over de polen van de schalelaar wel spanning maar er loopt geen stroom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Electriciteit wordt in de volks mond stroom genoemd omdat er uiteindelijk stroom gaat lopen tussen de 2 polen... Deze polen worden fase en nul genoemd.. (resp. bruine en blauwe draad)

In het kort werkt het zo: In de centrale wordt electriciteit opgewekt.. deze electriciteit wordt getransformeert naar hele hoge spanningswaarde (40KV ac) en via hoogSPANNINGSkabels vervoert naar transformatorhuisjes in de woonwijken. Hier wordt de spanning weer verlaagd naar 230Vac.. Dit is wat er aan spanning op je stopcontact staat.. Je stopcontact heeft 2 of 3 polen... (met of zonder aarde).. zolang je niets op je stopcontact aansluit loopt er dus ook geen stroom...

Op het moment dat je iets aansluit zullen de positieve protonen van Fase naar nul en de negatieve electronen van nul naar fase gaan "stromen"...

En dat heet dus stroom....

Aangezien dit het enige deel is wat voor de leek belangrijk is is electriciteit in de volksmond dus veranderd in Stroom

Ik zou nog veel meer kunnen vertellen over Spanning, stroom vermogen, wisselspanning en gelijkspanning en de redenen waarom de spanning omhoog wordt getransformeerd maar dan zou ik een boekje moeten schrijven...