Waarom slaan de stoppen door wanneer je de wisselspanning uit het stopcontact rechtstreeks met aarde verbindt en niet met een lampje ertussen?

En waarom slaat de stoppen door als je zelf ertussen gaat staan. Ik bedoel, lamp is weerstand, lichaam ook. Wat maakt dat het een kortsluiting geeft en de ander niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als het lampje 'ertussen' zit is de hoeveelheid stroom beperkt. Zodra je de stroomdraad rechtstreeks aan de aarde gaat verbinden zal een veel grotere stroom gaan vloeien waarbij de grenzen van de zekering/stoppen worden overschreden....

Als je de wisselspanning met de aarde verbindt, vliegt de aardlekschakelaar (en evt. ook de zekering) eruit. De aardlekschakelaar zorgt er voor, dat bijv. de behuizing van een wasmachine of een lamp niet onder stroom kan komen te staan. De zekering vliegt eruit bij kortsluiting of overbelasting. Zou dit niet het geval zijn, kan de bedrading te heet worden en gaan branden. Ook een kortsluiting zou dan brand kunnen veroorzaken. Veelal zit in huisinstallaties een zekering van 16 Ampere. Bij een langdurige belasting van meer dan ca. 4000 Watt, vliegt de zekering eruit. Zo, nu terug naar je vraag: een lamp heeft minder dan Watt en daardoor blijft de zekering intact. Ik betwijfel of bij jezelf de zekering intakt blijft of er toch uitvliegt, maar probeer dat maar niet uit. Vliegt de zekering er niet uit en blijf je onder stroom staan, ben jij degene die er uit vliegt (= dood = zeer ongezond). Of de zekering er bij je zelf uitvliegt, heeft te maken met de weerstand/geleiding van je lichaam (droog, bezweet etc) en hoe de weg terug gaat (aarde of nul).

Hm.. Ik denk dat het antwoord op de ene helft wel duidelijk is: Als je er geen almpje tusssen zet, maar + en 0 aan elkaar zet, is de weerstand heel laag. Aangezien spanning = stroom * weerstand zal je bij een spanning van 230v en nagenoeg geen weerstand een hele hoge stroom creeeren. En die hoge stroom zorgt in je zekering voor genoeg warmte dat de zekering doorbrandt. In het geval van een mens er tussen.. Ik denk niet dat de zekering doorslaat. Stroom zoekt in principe de snelste weg naar de aarde. In dit gvl is dat via jou, in plaats van via het 0-draadje. Ik verwacht daarom dat de aardlekschakelaar dooslaat (de schakelaar die meet of er stroom naar de aarde lekt wat normalitair een fout in je electrisch systeem betekent)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100