Is de nieuwe OYO e-reader aan te raden?

Ik denk er al een tijdje over om een e-reader aan te schaffen. Ik ben namelijk nogal een boekenkoper (en uiteraard -lezer), wat inmiddels heeft geresulteerd in een ongecontroleerde vermenigvuldiging van onze Billy's: nummer 10 is inmiddels ook alweer overvol. En dat is na het wegdoen van hele stapels boeken. Een e-reader zou een hoop ruimte voor mijn verslaving schelen.

Tot nu toe vond ik de readers te duur, dus vind ik het interessant dat er één is uitgekomen die zomaar 100 euro goedkoper is dan wat ik eerder heb gezien. Maar is het ook echt wat? Ik heb nooit een e-reader gehad, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

Wie heeft er al een OYO? Of heb je een andere e-reader, zodat je kunt vergelijken of de specs van deze een beetje in orde zijn? Voor en nadelen?

http://www.selexyzebooks.nl/producten/213/oyo-e-reader/

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De e-reader van Selexyz is voor z'n prijs behoorlijk goedkoop. Hij heeft 16 grijswaarden, je kunt er notities mee maken en hij beschikt over Wifi. Deze opties ben ik nog nergens tegen gekomen voor die prijs. Ook is het incl. oplader (ook al doet de advertentie anders vermoeden). Het is exclusief etui.
Ik heb 'm besteld en krijg hem deze week binnen.

Toegevoegd na 5 dagen:
Hier een evaluatie van de OYO-reader:
Deze E-reader wordt verstrekt met enkele documenten waaronder een handleiding. Het is even wennen aan de bediening en het omslaan van pagina's was aanvankelijk erg traag (5 sec.). Echter, via mail werd een upgrade van de firmware aangekondigd die ik z.s.m. geladen heb
(vrijdag jl). De Wifi-verbinding werkt goed en dankzij deze upgrade kost het omslaan van pagina's nu nog maar één sec. Alleszins acceptabel.
Het lezen van de meegeleverde boeken gaat goed, maar de afbrekingsstreepjes zijn hinderlijk. Dit verdwijnt wanneer je het Epub-formaat gebruikt (met dank aan Gutenberg.com).
Het apparaatje weegt een half pond en dat ga je na een tijdje voelen. Ik heb daarvoor een standaardje onteigend van een sierbord uit de kamer (zie foto) en dat
gaat een stuk beter. Het afspelen van MP3's gaat uitstekend en je kunt naast een oorfoon ook externe boxen aansluiten. Het afspelen kan tegelijk met het lezen van een boek.
De presentatie van foto's is wat lichtzwak en de sepia-teint geeft het gevoel een foto te bekijken
uit de vorige eeuw.
De OYO heeft een intern geheugen van 2 Gb waarvan 0.5 Gb voor de firmware. Dit is uit te breiden met een micro-SD-kaart van max. 32Gb Let op: tijdens het aanbrengen van de nieuwe firmware (dat kan ik van harte aanbevelen) raakte ik al mijn inmiddels gedownloade boeken, foto's en mp3's kwijt. Geen ramp, maar houd er rekening mee.
Zondagmiddag heb ik pas de tijd gehad om er echt mee te lezen en dat beviel uitstekend.
De scherminhoud kantelt vanzelf mee, wanneer je de OYO draait van portrait naar landscape (soms duurt dat even). Het invoegen van notities is handig en werkt ook goed.

Dit relaas is geen vergelijkend warenonderzoek want een andere E-reader ken ik niet.
Alles aan het apparaat werkte zoals het zou moeten en tot dusver heb ik absoluut geen spijt van deze aanschaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik had de mazzel dat de bibliotheek bij ons in het dorp e-reader uitleend zodat de gebruikers kennis kunnen maken met het fenomeen e-reader.

Ik was er van te voren heel negatief over, maar nu een stuk positiever.
Het was dan wel geen OYO, maar ik wil je (als mede boekenwurm) toch even mijn ervaringen met een e-reader meedelen:
1) voordelen: Heel veel boeken op een klein apparaatje, dat fijn in de hand ligt.
2) Leest echt prettig weg
3) niet te zwaar op de hand

Nadelen:
1) Boeken voor e-readers zijn nauwelijks voordeliger dan echte boeken
2) Ik mis de charme van een boekje lezen en het snel even terug bladeren naar een bepaald punt, hier kun je ook wel bladeren, maar het is makkelijker in een boek
3) een boek hoef je niet op te laden.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik op den duur wel een e-reader wil, maar dat ik die dan alleen mee ga nemen op vakantie. In overige gevallen blijft mijn voorkeur uitgaan naar boeken, ook al moet er dan nog een extra Billy komen (ik doneer ook regelmatig een deel van mijn boeken om het enigszins binnen de perken te houden met mijn verzameling, en ik koop bij voorkeur 2e hands, scheelt een hoop geld).