Hoe werkt de Baird Televisor ?

Vandaag las ik in de Televaag
(http://www.telegraaf.nl/binnenland/7462451/__Oudste_tv_opgespoord__.html)
Dat de Baird Televisor nog werkt. Ik zie wel Youtube filmpjes en een grote schijf, maar hoe ontvangt zo'n ding nou signalen uit de lucht en zet deze om in beelden? Want als ik Wikipedia en het internet afstruin, zie ik alleen maar een schijf met van te voren vast gelegde plaatjes.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De Televisor werkte met een Nipkow-schijf. Daarin zaten spiraalsgewijs kleine gaatjes. Door de schijf snel te laten ronddraaien kon men m.b.v. een sterke lamp en een fotocel beelden aftasten. Deze beelden werden dan omgezet in een varierende spanning. Dit signaal kon m.b.v. een radiozender uitgezonden worden en door een ontvanger weer opgepikt. De ontvanger detecteerde de varierende spanning en gaf deze door aan een lamp. Door vóór deze lamp een 2e Nipkow-schijf met dezelfde snelheid als aan zendzijde te laten draaien werd het beeld puntsgewijs weer opgebouwd. Er werd ook een stuursignaal meegezonden door de zender om beide Nipkow-schijven exact synchroon te laten ronddraaien. Van de beeldkwaliteit moet je je niet teveel voorstellen, er was slechts een wazig plaatje zichtbaar op een klein formaat.

Toegevoegd na 3 minuten:
De beeldfrequentie was afhankelijk van de draaisnelheid van de Nipkow-schijven. Ondanks dat deze zeer hoog was, flikkerden de beelden erg en gaven een soort "slow-motion" effect te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor zover ik kan vinden, vangt die schijf licht op door de gaatjes die in een lichtgevoelig element zitten. Deze schijf draait met grote snelheid rond. En door middel van het gebruik van radiogolven was het eind 1924 mogelijk om beelden uit te zenden over een afstand van ruim 3 meter.