Ik zie een LCD TV met 200 HZ terwijl de beeldverversingssnelheid 3 ms is, hoe kan dat?

f=1/t
Je zou dus zeggen t=1/f
t = 1/200
t= 5 ms

Wie kan me dit verklaren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Herz heeft in deze context niets met verversingsfrequentie te maken. De beeldinhoud kan iedere 5ms (of 3 ms zo je wenst) van waarde veranderen, maar knippert wel 200 keer per 5 ms (of 3 ms).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, knippert 200 keer per *seconde*.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij raakt dit antwoord kant noch wal?
Hertz is knippersnelheid.
dit staat totaal los van de verversing van de beelden.

Echter is het wel zo dat als een TV minder snel knippert de beelden wel snel ververst worden maar juist een "knipper" te laat komen of ertussen vallen.
Dat levert "vegen en strepen" op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
200 hz is eigenlijk 100 hz je hebt nml 2 vlakken van 100 hz. Het scherm wordt eigelijk als het ware gedeelt met 2 vlakken van 100 hz. Het zelfde wordt gedaan met 600hz schermen, dit zijn 6 gelijke vlakken van 100hz. En de 3 ms is de response tijd en dit is de tijd die het scherm nodig heeft om van kleur te wisselen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geeft in dit geval alleen maar aan dat de schakelsnelheid van de beeldelementen de 200HZ bij kan houden.
Het zou problematischer zijn als de schakelsnelheid trager was dan 5mS.
Dan immers zou 200Hz niet mogelijk zijn.
Beeldverversingsnelheid is wel foutief gebruikt, men had de term reactietijd oid moeten gebruiken.
Voor het oog en de vloeiendheid van het beeld maakt het echter niet veel uit.
Als er geen tussenbeelden berekend worden is 50Hz voldoende, voor de ogen is vanaf 100 Hz het beeld rustig en vloeiend.
Gaat men naar bv. 600Hz dan is dat een leuk technisch gegeven. Je ogen kunnen met die snelheid niets meer dan met< 100Hz.