Kan een consumentenlaser een beeldscherm (LCD) beschadigen?

Binnenkort hebben wij een feest in onze tuin.
Mijn plan is onder andere een set-up met twee groene lasers (40 mW) en LCD-schermen voor de visuals.

Kan het kwaad als de laserstralen, bij sommige patronen, de beeldschermen raken, gedurende circa zes uur?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom denk je dat dit kwaad zou kunnen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.laserist.org/forums/showthread.php?t=156 Omdat het met DLP bijvoorbeeld wel een probleem is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat
Thanks, maar ik krijg de melding dat de website niet beschikbaar is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen last van.... net niet en nu niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MrTomaat
DNS probleempje, kan er nu wel op komen. ;) Het zijn geconcentreerde lichtstralen. Ik ben er ook weer niet genoeg in thuis om te kunnen inschatten of die wellicht op de een of andere manier schade kunnen veroorzaken in een of andere wisselwerking met de microkristallen in de schermen.
Wellicht totale onzin, maar vandaar dat ik het me afvroeg. ;)

Het beste antwoord

40mW is niet genoeg om iets te op die manier te beschadigen(ogen uitgezonderd) Zoals in de reactie van Mr.Tomaat kunnen DLP projectoren beschadigen, maar die lasers hadden een vermogen van minimaal 750mW dat komt omdat de laser door de projectie lens gefocusseerd inwerkt op de kleine spiegeltjes en gewoon verdampen. LCD techniek heeft niet zulke optiek, je kunt gerust met één of twee 40mW lasers scannen/patronen tekenen waarbij je LCD schermen geraakt worden. Het wordt een ander verhaal wanneer je met een lens het brandpunt van een laser zo verkleint en deze tijdlang op je LCD gericht laat, maar met scannen is het laserlicht maar erg kort op die plaats waar het volgens jou kwaad kan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kijk, dan kan ik met een gerust hart de gewenste opstelling gebruiken.
Bedankt en alvast een plus.
Wellicht heeft iemand nog het een en/of ander toe te voegen, dus ik laat 'm nog even open staan. ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Top. Dankjewel. :)