Hoe kunnen logo's van tv-zenders in een tv-scherm branden?

Ik heb een tijdje geleden eens in een Vlaamse krant gelezen dat logo's van tv-zenders in een tv-scherm kunnen branden als de tv te lang aan stond op dezelfde zender.
Dit zou oa. het geval zijn bij Nederland 1, 2 & 3.
Hoe is zoiets mogelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat gebeurt vooral bij plasma (en CRT) schermen en dat gebeurt als er langdurig hetzelfde wordt getoond op het scherm. De precieze uitleg vind je op de wikipedia pagina in de bron.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat probleem is bekend en dat komt doordat de logo's te fel zijn.
De meeste mensen vinden dit ergerlijk maar sommigen hartverwarmend.