Nee. De signalen worden digitaal doorgegeven. En een eigenschap van digitaal is hij doet het, of hij doet het niet.

Toch een kleine nuance:
Wat kan gebeuren is dat de signalen "op het randje" zitten. Dan kunnen er bitjes verkeerd gelezen worden en kun je rare blokjes in beeld zien. Alleen in dat geval zou een betere kabel wat goeds voor je kunnen betekenen.

Toegevoegd na 17 minuten:
Hieronder een stukje van de site van de consumentenbond:

http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/tv-en-video/televisies/extra/hdmi-kabel/#item3

"Eric van Ballegoie is redacteur bij Hardware.info, een tijdschrift en website over consumentenelektronica. Ook Van Ballegoie beaamt de stelling: 'Anders dan bij analoge signalen geldt dat het digitale beeld en geluid dat via HDMI verstuurd wordt in hoge mate ongevoelig is voor storingen. Digitale signalen bestaan uit een serie enen en nullen; tussenwaarden zijn niet mogelijk. Dus ook wanneer de signaalkwaliteit door slechte kabels of invloed van buitenaf vermindert, is de ontvanger in de meeste gevallen nog uitstekend in staat om het grote signaalverschil tussen een 0 en een 1 te kunnen onderscheiden en het signaal helemaal goed te interpreteren. Bovendien merk je heel snel wanneer er wél echt signaalverlies optreedt. Je ziet haperend beeld of haperende delen van het beeld of groene blokken in beeld. Je hoort dat het geluid wegvalt of er zijn storende bijgeluiden hoorbaar.'

Wat is je ervaring met HDMI-kabels? Van Ballegoie: 'Mijn ervaring is dat over korte afstanden, tot ongeveer twee en een halve meter, eigenlijk elke goedkope HDMI-kabel foutloos werkt, zelfs in de hoogste resoluties en bij verzending van highdefinition audio. Op korte afstanden biedt een dure HDMI-kabel dan ook geen meerwaarde boven een goedkoper model'.

Volgens de experts is er zeker bij kortere HDMI-kabels - tot 2 á 2,5 meter - geen merkbaar kwaliteitsverschil. Je kunt dan ook volstaan met een goedkope HDMI-kabel."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou dat is niet helemaal waar wat je zegt dat digitale signalen het wel óf niet doen.... En waar je signalen split heb je te maken met afsluiting.... Vroeger had je 10BaseT ethernet, als je dat niet goed termineerde dan werkte het wel maar heel belabberd...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Vandaar ook de nuance. In principe is de signaal kwaliteit bij digitale overdracht niet van invloed op de uiteindelijke beeldkwaliteit. Tenminste, zolang er maar geen bitjes 'omvallen' Wel kunnen reflecties e.d. die je inderdaad bij goedkopere kabels wat eerder ziet de kwaliteit van het signaal verslechteren. Maar het effect vertoont zich dan niet in de beeldkwaliteit, maar in de maximale lengte van een kabel voordat er bitjes vertoort raken en het beeld artifacten (blokjes) gaat vertonen. Een duurdere kabel heeft dus, zoals jij terecht schrijft, meer zin bij grotere lengtes maar niet omdat de beeldkwaliteit minder zou worden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Wat voor een kabel geldt, gaat in deze natuurlijk ook op voor een splitter ;-) Een apparaat van mindere kwaliteit heeft uiteindelijk ook invloed op de maximale afstand. Maar binnen die maximale afstand blijft de beeldkwaliteit perfect. Goedkoop apparaat of niet !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt het steeds over een kabel wat eigenlijk een passief object is i.t.t een splitter dat actieve componenten bevat. Het gaat niet abstract over enen en nullen over een kabel die wel of niet aankomen, apparaten communiceren met elkaar via een handshake en CEC messages, zo van hallo ik ben die en die en ik kan zus en zo... via zo'n goedkope splitter is het alsof je in een hele grote grot naar elkaar aan het roepen bent, je spreekt dezelfde taal maar je begrijpt door de echo's niet wat de ander je wilt vertellen.... En van Erik heb ik niet zo'n grote pet op....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stukje van de consumentenbond gaat óók over HDMI kabel, maar dat vraagt de vragensteller niet.... Splitter!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Ik typ inderdaad her en der onterecht "kabel" omdat ik dat woord in mijn hoofd had maar nogmaals, zoals reeds gezegd in een reaktie hierboven:
Wat voor een kabel geldt, gaat ook op voor een splitter ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op welk vlak dan? Hoe duurder hoe beter?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Ik blijf mezelf herhalen, maar in dezelfde reaktie waar ik eerder naar verwees staat:
"Een apparaat van mindere kwaliteit heeft uiteindelijk ook invloed op de maximale afstand. Maar binnen die maximale afstand blijft de beeldkwaliteit perfect." En nou hou ik er mee op...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Let op: Een splitter is meestal handiger in gebruik dan een schakelaar, omdat je niets hoeft om te schakelen. Bij een splitter is echter wel het risico aanwezig dat de aangesloten apparaten elkaar beinvloeden (storen).
http://www.allekabels.nl/hdmi-splitter/1781/1049115/hdmi-y-kabel.html?gclid=COOs0fa1pr0CFSn4wgodapIAmQ
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Schakelaar is of/of en splitter is en/en...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet ik :) Maar een splitter is geen kabel :p
En dus los van 'afstand' wel kans op storing....
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
De conclusie is, over korte (<1,5 m) afstanden is er geen probleem. Je beeld zal maximaal goed zijn. Over langere afstand kunnen slechte componenten invloed krijgen en is het misschien beter meer geld aan een betere kwaliteit splitter (en eventueel kabels) te besteden.

Andere antwoorden (2)

Ja, bij goedkope splitters is de (dubbele)terminatie vaak zorgwekkend slecht geregeld, je krijgt reflecties in je kabel waar die bij COAX subtiel te zien waren zijn ze bij HDMI verbindingen erg sterk te zien, los van de handshaking die ook niet lukt(verschilt per lengte kabel, hoe langer de kabel hoe erger de problemen)

Toegevoegd na 9 minuten:
Nog stukje uit wisegeeks:

Care should be taken, however, when purchasing an HDMI® splitter as the quality of the image displayed on the output devices can vary greatly depending on the quality of the splitter used. Some cheaper splitters will deteriorate the signal strength from the input device, and the video and audio quality will be reduced or completely degraded beyond usefulness. As with many other technological devices and products, research should be performed before purchasing a product, including reading professional and customer reviews, to ensure quality and value.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een ingangsplitter zal het redelijk los moeten lopen (zie de antwoorden boven)
bij een uitgaande splitter gaat het mis als de ondersteunde resolutie van de aangekoppelde apparaten verschillend is.
Zo heb ik een beamer en een Tv op een uitgang. De electronische splitter schakelt even uit als ik van appataat wissel of beiden opstart om daarna voor iedere weergeven een eigen HDMI signaal te produceren.
Het is een image-engine met eigen voeding. Iedere andere methode werkte niet goed.Nu pas komen er apparaten in de handel met meer dan een uitgang.
Je kunt HDMI niet vergelijken met scart oid, de apparaten communiceren onderling, om de mogelijkheden optimaal te benutten, vooral die van (ingebouwde) upscalers.