zit er altijd stroom in een beeldbuis??

er is mi gezegd dat ik geen tv uitelkaar mocht halen want er zit aaltijd stroom oop klopt dit zo ja hoe kan ik het weg krijgen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In deze reactie's staat alleen maar onzin en brengt niemand verder!
Als jullie er geen verstand van hebben is niet reageren natuurlijk altijd beter!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verkeerd geplaatst natuurlijk.
Bovenstaande reactie is reactie op de onzinnige reactie's op het eerste antwoord.
Het eerste antwoord slaat ook nergens op!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@jack, ik heb ook niet aangeven dat ik er verstand van heb, alleen dat ik het antwoord een beetje raar vind.

Het beste antwoord

Op de trafo's staat nog wel spanning. Als je een paar dagen wacht, en daarna alle elektrische onderdelen aanraakt met een schroevendraaier (met kunststof/houten/rubber handvat!!!) dan zal de spanning er wel af zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een beeldbuis tv houdt inderdaad spanning op de beeldbuis.
Deze werkt als een condensator en houdt dus zijn spanning vast gedurende enkele uren (soms wel dagen).
Is het een tv die al gedurende langere tijd niet meer in gebruik is zal er geen spanning meer aanwezig zijn.
De spanning is veilig zonder enig risico van de beeldbuis te halen,echter je moet wel weten wat je doet!
Over de achterzijde van de beeldbuis is een niet geïsoleerde (meestal gevlochten) draad gespannen die is verbonden met het ophangframe van de beeldbuis.
Je kunt nu aan deze draad een bijvoorbeeld stuk installatiedraad vastmaken en hiermee de beeldbuis veilig ontladen.
Er kan niets gebeuren als je als volgt te werk gaat:
Eerst de hoogspanningskabel uit de connector op de beeldbuis te trekken.
Ontlaad eerst de evt. aanwezige restspanning uit het hoogspanningsgedeelte op het chassis door de steker die je uit de beeldbuis getrokken hebt tegen het aluminium koelelement naast de hoogspanningstrafo te houden.
Je zult als er nog spanning aanwezig is een vonk zien overspringen.
Daarna zijn de condensatoren van het chassis ontladen.
Raak natuurlijk niets aan als je dit doet en houdt de hoogspanningskabel alleen vast aan de isolatie!
Dan kun je de beeldbuis gaan ontladen door de aan de draad welke over de beeldbuis gespannen is verbonden installatiedraad (waarvan je het uiteinde voor een klein deel hebt bloot gemaakt) met het bloot gemaakte deel tegen de steker opening in de beeldbuis te houden.
Voor alle zekerheid (omdat je hier geen ervaring mee hebt) houdt je deze draad goed vast met een goed geïsoleerde combinatietang.
Wanneer er nog spanning aanwezig is zal er een krachtige blauwe vonk uit de steker verbinding komen en je hoort een flinke tik.
De spanning wordt afgevoerd naar de buitenkant van de beeldbuis en via de draad naar de ophanging van de beeldbuis.
RAAK NIETS AAN BIJ DIT PROCES!!!
Als je het doet zoals hier omschreven doe je het veilig zonder enig risico.
Ik zal nu wel weer een hoop kritiek krijgen omdat ik uitleg hoe je het moet doen,maar ik leg het je uit omdat ik er van uit ga dat je zonder deze uitleg toch de tv wel zal gaan slopen.
Daarom wel zo veilig dat ik het hier vermeld zodat er geen ongelukken hoeven te gebeuren.