kan een stopcontact vervangeb worden voor een tvaansluiting?

Ik zou graag Ergens een tv aansluiting willen hebben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Dat is niet simpel te doen: het stopcontact is aangesloten op stroomdraden van het lichtnet, een tv-aansluiting heeft een aansluiting nodig op de kabel. Er zal dus een aparte buis met coax-kabel aangelegd moeten worden waar de tv-aansluitdoos op gemonteerd wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, omdat de leidingen van het stopcontact niet kunnen en mogen gebruikt worden voor de kabelaanluiting moet je de tv-aansluiting nieuw aanleggen.
Nee, het stroomnet en kabelnet voor mediaontvangst mogen niet samengevoegd worden. De buizen voor de stopcontacten komen uit in een centraaldoos (meestal boven de lamp in het plafond) Op deze centraaldoos MAG geen buis worden aangesloten voor de coaxkabel. deze buizen lopen direkt naar de meterkast waar bijna altijd de kabel voor mediaontvangst het huis binnenkomt. Als het een redelijk nieuw huis betreft heb je een goede kans dat er al ergens een loos aansluitpunt voor een tv aansluiting in de woonkamer zit met een lege buis naar de meterkast, soms komt deze buis uit in de kruipruimte en zul je zelf een buis naar de meterkast moeten aanleggen. Als er niets aangelegd is zou ik voorstellen een gaatje in de vloer te boren en een kabel leggen van daar naar de meterkast dan kun je de tv aansluiting dicht bij de vloer maken en komt er slecht een paar cm kabel in het zicht
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Plus ! Maar toch een aanvulling. Je schrijft heel terecht dat de coax-kabel en het stroomnet niet samengevoegd mogen worden. Dat heeft een heel duidelijke reden: Het stroomnet (220V) draait op letterlijk levensgevaarlijke hoge spanningen. De antennesignalen op een coax-kabel zijn totaal ongevaarlijk. Voor die laatste zijn qua isolatie dus veel lagere veiligheidseisen van toepassing. Mocht er wat mis gaan en kortsluiting voor komen, dan kan deze levensgevaarlijke spanning uit het lichtnet veel te makkelijk overspringen op de coax-kabel die daar niet op berekend is.
Daarnaast verwacht je ook als mens niet dat er levensgevaarlijke spanningen op coax kunnen staan. Je gaat dus ook veel minder zorgvuldig om met het hanteren van deze kabel. Je raakt b.v. veel makkelijker de koperen uiteinden van de kabel aan. Als daar door een storing 220V op is komen te staan, dan ben je het haasje. Het is daarom terecht verboden hoog- en laagspanningskabels door dezelfde buis of elektriciteitsdoos te voeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal goed dit verhaal, maar toch nog even een aanvulling.
In kantoren worden kabelgoten gebruikt met zowel laag,hoogspanning(220v) en datakabels.
Weliswaar hebben deze goten strikt gescheiden"kamers".
En zijn ze meestal van gelakt metaal gemaakt.