Hoe groot moet een tv zijn voor een afstand van 5-7m tot de bankstel?

ik ga verhuizen er de woonkamer is super groot en de afstand van de muur naar het andere muur is enorm dus ik vraag me af hoe groot met een tv zijn (inc) on tussen een afstand van 5-7m goed en scherp te bekijken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Normaal neemt men aan dat de ideale afstand zo een 3,2 x de overhoekse diameter van uw TV scherm is.
Op 5 meter heeft u dus al een scherm van 5m : 3,2 = 1,56 meter (156cm) nodig.
Op 7 meter is dat al 2,18 meter (218cm) wat dus zeer groot is.
5 a 7 meter is dan ook een grote afstand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Consumentenbond: Onze proefpersonen vinden een kijkafstand van drie keer de schermdiagonaal het prettigst. Bijvoorbeeld, wie thuis op 3,5 meter van de tv zit, koopt het best een televisie met een beelddiagonaal van 46 inch (117 cm).

Dus voor 5 meter moet je een scherm hebben van 150 cm en voor 7 meter dus 210 cm.

Je zult dus moeten gaan zoeken naar een tv van 47-60 inch.

http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/tv-en-video/televisies/extra/ideale-kijkafstand/ en https://www.franklin.nl/pages/consument/_none/tekst/tekstpaginadetails/96-de-ideale-kijkafstand-.asp

Toegevoegd na 1 minuut:
Overweeg dus om de bank niet helemaal tegen de muur te zetten. Je kunt de bank ook een meter of 2 voor de muur zetten en achter de bank een kast. Dan creeër je een vierkantje van 5 bij 5 voor twee banken en een tv.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er schort wat aan je berekening: "Dus voor 5 meter moet je een scherm hebben van 150 cm en voor 7 meter dus 210 cm. Je zult dus moeten gaan zoeken naar een tv van 47-60 inch." 47x2,54=117
60x2,54=152
(80x2,54=203) > ~60-80 inch.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kwam uit de link maar ik snap je punt.
Met de opmerking dat die standaard regels slechts vuistregels zijn. Per persoon is het verschillend. Wat je zou kunnen doen is een stuk karton uitknippen en dat op de plek neerzetten, waar je TV moet komen te staan. Natuurlijk is het met beeld anders, maar het geeft iig een indicatie. Ik zit 4 meter van 46" af, en ik vind het wel prima, terwijl het volgens de regels een kleinere televisie moet zijn.

Persoonlijk zou ik bij twijfel eerder een maat groter dan kleiner pakken.

Sowieso zie je het verschil tussen HD en niet-HD/HD Ready ook vooral op grotere schermen. Zeker met de komst van UHD televisies (wat de volgende stap is tov FullHD), zou je wellicht voor een groter toestel moeten gaan. Echter worden die televisies nog niet op grote schaal aangeboden en zijn ze vrij prijzig.

Kortom: Het is persoonlijk.

Wat ik zou doen als ik jou was: Niet te veel uitgeven voor een televisie zodat je niet te veel geld vergooid hebt tegen de tijd dat de UHD-televisies betaalbaar worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronaldP
10 jaar geleden
is tot op zekere mate persoonlijk.
Echter is het onwenselijk dat je de pixels kan onderscheiden tijdens het televisiekijken.
Dit wordt in de vuistregels die gegeven zijn wel degelijk meegewogen als minimale afstand. Dat je vervolgens op een 20 inch op 5 meter afstand gaat zitten kijken kan dan WEL persoonlijk zijn...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de pixels wil kunnen onderscheiden, moet je wel èrg dichtbij zitten. Ik gaf al een voorbeeld van mijn eigen gebruik....