waarom was zwart-wit tv niet in kleur?

kon het niet in kleur worden opgenomen (camera's), kon het niet in kleur worden uitgezonden (zender), kon het niet in kleur worden afgespeeld (televisietoestel), of een combinatie van die dingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (4)

Het was inderdaad een combinatie van die factoren! De techniek voor kleurentelevisie stond nog in de kinderschoenen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was een combinatie van alle drie: de camera's moesten nog ontwikkeld worden zodat het beeld in 3 basiskleuren gesplitst kon worden, het zendersignaal moest nog ontwikkeld worden zodat in een beperkte bandbreedte helderheid, kleurverhoudingen en geluid op 1 draaggolf gemoduleerd konden worden.
Verder bestonden er nog geen beeldbuizen die de 3 basiskleuren apart op 1 scherm verwerken konden.
De eerste commerciële ontwikkelingen van kleuren TV komen uit de Verenigde Staten, het is niet voor niets dat het Amerikaanse NTSC systeem gekscherend "never the same color" genoemd werd.
De Europeanen ontwikkelden later het PAL systeem (Duitsland) en SECAM systeem (Frankrijk), waarbij stabielere kleurweergave mogelijk werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was ook heel erg een marketing truc. De kleuren TV was er niet zo veel later, maar het zou de verkoop van TV's heel positief beinvloeden als deze pas veel later geintroduceerd zouden worden. Daarom bleef hij lang op de plank liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Televisie, zoals wij dat kennen, bestaat al sinds 1935.
De eerste experimentele regelmatige uitzendingen vonden plaats in Engeland (Londen) en in Duitsland (Berlijn).
De techniek was in die tijd niet zo ver dat kleuruitzendingen mogelijk waren. Het was al een hele prestatie dat men op elektrische wijze beelden door de ether kon zenden en ontvangen. In Zwart/Wit.
De Olympische spelen van 1938 in Berlijn waren het eerste evenement dat door televisie werd uitgezonden.

Zoals alles in de techniek moet alles eerst uitgevonden worden, dan ontwikkeld en daarna volgen vernieuwingen.
Zo ook in de televisietechniek.
Zowel de uitgevonden camera's als de ontvangers waren gebonden aan de stand der techniek.
De ambitie om tot een kleuren tv te komen was er echter wel.

De Amerikanen hadden in 1954 het eerste werkende kleurentelevisiesysteem ter wereld operationeel. (NTSC)
Europa volgde veel later met systemen die veel beter werkten (PAL en SECAM) in de 60er jaren.

In 1967 startte de Nederlandse Televisie met experimentele kleurenuitzendingen die bestonden uit het uitzenden van kleuren dia's en Amerikaanse series zoals de Thunderbirds.

Het grootste probleem was het in de markt zetten van dit geheel nieuwe medium. Het was heel duur!
De eerste TV toestellen in zwart/wit waren peperduur in aanschaf; de kleuren tv was helemaal onbetaalbaar voor de gewone man.
Lange tijd kostte 'n kleuren tv in Nederland meer dan 2000 gulden. (ca. 900,- euro nu) wat voor het inkomen in die tijd vaak niet te betalen was. Een gemiddelde zwart/wit TV kostte in 1968 nog 450 gulden. Bedragen waar voor werd geleend.

De ontwikkelingen op tv gebied zijn sinds 1935 niet gestopt. Nu vinden we 3D tv al heel normaal en is dit ook al betaalbaar. 4D tv is in ontwikkeling. (geuren tv)
Er zijn al bioscopen die met dit nieuwe 4D experimenteren.