Je hebt gewone en zilvere coaxkabels voor de tv, zijn die laatste duurdere beter om te gebruiken? Vooral voor langere afstanden.

Verkopers raden de betere en duurdere aan, ik zit er aan te denken omdat het dan misschien beter verbinding heb.
Maar wordt je niet iets aangepraat, zijn de zilvere of gouden echt beter? voorals als je een lange verbinding moet maken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De Hirschmann Koka 799 heb ik zeer goeie ervaringen mee. Hij is iets duurder, maar heeft minder verlies in de kabel en hij is niet al te stug!

Nu moet ik wel zeggen dat ik nog nooit zilveren coax kabel heb gezien. Wel met vergulde connectoren, filter erop, en dubbele afscherming. Maar meestal is de kern gewoon koper en geen edelmetaal. Dus ik denk dat het een verkooppraatje is geweest

Bezuinig niet op de connectoren en koop goeie. Wederom die van Hirschmann (zie bron 2) zijn erg goed. Geheel metaal (het kunstof gedeelte is een omhulsel om de twee helften bij elkaar te houden).

mocht je een erg lange lengte moeten overbruggen kun je inderdaad een versterker plaatsen. Dit kan altijd achteraf. Let wel op als je digitale tv hebt dat je een versterker pakt die retour geschikt is (ze zijn niet goedkoop!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je digitale tv hebt dan dan maakt de decoder een verbinding met de server van b.v. UPC dus over de coax kabel gaat een signaal je huis binnen en er gaat er 1 uit (retour).

Andere antwoorden (6)

Het kopen van een duurdere coax-kabel heeft zeker zin. (Zoals het merk Hirschmann). Die verzwakken minder en je hebt minder last van storingen. Maar het kopen van zilveren coax-kabels zal je beeld niet verbeteren t.o.v. de betere coax-kabel. De enige die er beter van wordt is de beurs van de verkoper.
11 jaar geleden
Hoe langer de verbinding is, hoe slechter de ontvangst.
Dit kun je (gedeeltelijk) opvangen met het gebruik van edelmetaal.(met de nadruk op gedeeltelijk.) om de simpele reden dat dit beter geleidend is.
Ook kun je er een antenneversterker tussen plaatsen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Heb een link bijgevoegd over de versterkers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit eigen ervaring: de duurdere coax-kabels kunnen een enorm verschil geven in beeldkwaliteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn twee componenten die meespelen bij de keuze van een kabel. Aan de ene kant de isolatie/lengte en aan de andere kant de geleiding. Deze komen terug in signaalsterkte en signaalkwaliteit.

Signaalsterkte is van belang wanneer je analoog kijkt. Hoe zwakker het signaal, hoe meer ruis je zal zien.

Voor digitaal/HD is signaalkwaliteit van groot belang. Er worden immers éénen en nullen over verzonden en zolang die door jouw TV uitgelezen kunnen worden, is het goed. Als je op een testpagina van UPC kijkt, kan het zijn dat de kwaliteit groter is dan de sterkte en dat je toch perfect beeld hebt.

Terug naar de kabel. Één van de grootste problemen die je in een huis tegenkomt zijn splitters, slechte versterkers, slecht geïsoleerde bekabeling en teveel koppelstukken.

Wat ik altijd doe is naar een elektrogroothandel gaan. Daar koop ik een rol van bijvoorbeeld 100m COAX en dan het type dat voor satellietontvangst wordt gebruikt. de isolatie daarvan is vele malen beter dan het spul dat je bij een mediamarkt haalt. De langste verbinding die ik in huis heb liggen is 27m. Deze kabel gebruikt geen edelmetaal, maar is prima voor mijn HD TV. De koppelstukken die ik erop zet zijn ook volledig van metaal (kosten ongeveer €2 per stuk), voor de geleiding. Niet die goedkope half-plastic rotzooi. Daarnaast gebruik ik voor de aansturing van al mijn COAX apparatuur (tel modem, int modem, 3 TV's) een retourgeschikte versterker. Retourgeschikt is belangrijk voor diensten als uitzending gemist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad die zijn beter voor langere afstanden en je merkt hier duidelijk het verschil
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat je niet gek maken. ‘Puristen’ laten je vaak denken dat duur altijd beter is. Er zijn zelfs mensen die denken dat een wisselstroom door een kabel meer demping de ene kant op wekt dan de andere kant (wissel=heen en weer gaande stroom!)
Alhoewel er veel kwaliteitsverschillen zijn in kabels is puur het verschil tussen koper en zilver niet leidend.
Gouden contacten oxideren minder en daardoor als "CONTACTPUNT" te prefereren boven "gewoon (elektrisch) koper. Zilver kan, net als koper gewoon oxideren.
Koper (het soort dat voor elektrische geleiding wordt gebruikt) heeft een zeer goede geleidbaarheid (lage soortelijke weerstand).
Beter nog dan goud!
Zilver is maar een fractie beter.
ZOals gezegd, er is natuurlijk altijd een kwaliteitsverschil tussen de ene en de andere kabel. Dit hoeft niet altijd in de prijs zichtbaar te zijn. Hoge prijs is dus geen garantie. Als mensen hier goede ervaringen hebben met een bepaald merk, is dat natuurlijk een goede leidraad. Mogelijk worden de negatieve ervaringen van sommige mensen m.b.t. "kwaliteit" te maken met de ohmse weerstand. Er zijn nl. verschillende soorten coax met ieder zijn toepassingsgebied. Let er dus coax te nemen voor je Televisie (75 Ohm) en niet voor bijvoorbeeld (computer) netwerken (50 Ohm). Ook een iets dikkere kabel heeft over lengte wat minder demping. De connectoren zijn het belangrijkste: neem niet die dingen met plastic kapjes maar de betere F-types
ronaldP