Waarom maar 50/60 Hz op mijn Samsung PS51D6900?

Ik heb een Samsung plasma PS51D6900. Deze heeft aangesloten een telfort decoder via hdmi en mijn computer is er op aangesloten d.m.v. dvi-to-hdmi. Wanneer ik het beeld zet op computer heb ik 60Hz en wanneer ik 'm op beeld zet van IPTV heb ik 50Hz. Ik mag toch wel verwachten dat mijn tv 100Hz aan kan? Maar ik kan nergens in de instellingen een optie vinden wat spreekt over Hertz. Ik heb er even 2 foto's van gemaakt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

De informatie die je op je beeldscherm oproept laat de INGANGS signaal soort zien.
Dus de definitie (1920x1080=High Definition en de andere is 1920x1080i waarbij de i staat voor 'interlaced'. (gedeeld om en om even en oneven lijnen schrijven, dus 2x 25 Hz)

De frequentie waarde 50Hz resp. 60 Hz. is de verversingsfrequentie, dus het aantal keren dat het beeld per seconde wordt herschreven. In een groot deel van de wereld word de PAL/Secam norm gehanteerd die werkt met 50Hz.
De Amerikaanse NTSC norm werkt met 60Hz.
Beide normen zijn het gevolg van het terplaatse in gebruik zijnde wisselstroom lichtnetwerk.

Dat het PC signaal een hogere verversingwaarde heeft ligt mede aan de andere videostructuur (VGA) die hiervoor ooit ontworpen is om beeldschermen rustiger te maken tijdens weergave van teksten. 60 Hz en hoger geven dan een trilling en flikkervrij beeld wat voor de gebruiker dan minder vermoeiend is.

De hogere frequenties die jij verwacht (100Hz of meer) worden door technische trucs in het TV toestel zelf gerealiseerd.
Het binnengekomen videosignaal wordt omgezet naar een hogere verversingsfrequentie door slimme electronica die alleen de pixels die veranderen tijdelijk op te slaan om ze daarna weer vrij te geven in een tussen herschrijving van de beeldlijnen.
Dit alles gebeurt met een snelheid van nanoseconden.
Hierdoor kan men de beeldverversing wel tot 8x hoger maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zijn de normale frequenties voor het input signaal, dus daar kun je niks aan veranderen. Mogelijk dat je TV zelf met beeldverbetertechnieken er een hogere frequentie van maakt.
gvrox
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor antwoord. Dit staat op de site van samsung: 600 Hz Subfield motion --------------------------------------------------------------------------------------------
Ontdek ongeëvenaarde beeldkwaliteit. Met de laatste Subfield Motion technologie, spelen de nieuwe Samsung plasma TV’s beelden af met een snelheid tot 600 Hz subfield per seconde, voor perfecte en precieze beelden, ongeacht de explosiviteit en actie op het scherm.
-------------------------------------------------------------------------------------------- Kan ik dat ergens controleren c.q. aanpassen of moet ik gewoon aannemen dat hij de beelden op 600 Hz afspeeld?
gvrox
11 jaar geleden
Dat soort opties staat gewoonlijk al op "aan" bij levering van de TV.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De melding van je tv is van het inkomende signaal er zijn grofweg drie frequenties 25/50hz(PAL) 30/60hz(NTSC) en 24fps(bioscoop). Al het andere zijn of beeldverdubbeling(100hz), beeldcreatie(200/400hz) of subfield drive(600hz-3000hz) getallen. subfield drive is niet vergelijkbaar met de 100hz waar jij het over hebt. http://hometheater.about.com/od/televisionbasics/qt/What_A_Plasma_TV_Sub-Field_Drive_Is.htm Die 600hz op een plasma kan je niet afzetten, dan zou je geen fatsoenlijk beeld meer krijgen. Bij mijn oude plasma kon ik 50/100hz schakelen maar dat sloeg nergens op 100hz staat hij standaard op 50hz was heel onrustig.